cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Emocje- 05.06.2020r.

• „Nazywamy uczucia”
Rodzic pokazuje ilustrację przedstawiającą stany emocjonalne: radość (zadowolenie), smutek, złość, strach, itd. Zadaniem dziecka jest próba nazwania określonych stanów emocjonalnych i powiedzenie jak się teraz czuje.

 

• Słuchanie piosenki „Dziwni goście” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

I. Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!
Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.
E e e emocje, czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
II. Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!
Ref.: E e e emocje…

• Rozmowa na temat piosenki.
− O czym jest ta piosenka?
− Co oznacza słowo: emocje?
− O jakich emocjach jest mowa w piosence?
− Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?

• Zaznaczanie klaśnięciem pierwszej miary taktu.
• Rytmiczne wyklaskiwanie (z równoczesną recytacją) wybranych fragmentów piosenki.

• Dzieci rozwiązują zagadki słowne dotyczące emocji i odnajdują daną emocję na obrazku.

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-                             Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Rączki wymachują, ciało w górę leci,                          Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Oczy jak iskierki się zapalają,                                       Trzęsie nami śmiało
Wszystkie ząbki usta odkrywają.                                  I paraliżuje całe ciało.

 

Usta jak podkówka odwrócona,                                 Gdy się w nasze serce wkrada,
Często łezka w oku zakręcona.                                    To naszymi myślami włada,
Wygląd twarzy tej dziewczyny                                    Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Jakby najadła się cytryny.                                            Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

• Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.

Dzieci tworzą dalszą część rozpoczętego zdania:
Jestem smutny , gdy …..
Czuję się szczęśliwy , ponieważ …..
Boję się , gdy …..
Jestem zły, ponieważ …..
Czuję się zadowolony , gdy …..
Jest mi wesoło, kiedy ….. itp.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – na spacer. Dzieci – do domu.
Dziecko rozkłada na dywanie np. apaszkę, koc, poduszkę, itd. To będzie jego dom. Na hasło: Dziecko – na spacer
– biega swobodnie, a na zawołanie: Dziecko – do domu – jak najszybciej i jak najciszej
zajmuje miejsce w swoim domu, przybierając pozycję określoną przez rodzica, np. siadając
skrzyżnie. Po pewnej chwili, gdy rodzic ponownie woła: Dziecko– na spacer, dziecko wybiega ze
swojego domu i w zależności od tego, jakie polecenie wydał rodzic spaceruje np. podskakując.

• ,,Plamy z emocjami” – praca plastyczna
Rozprowadzamy farby w wodzie, kilka różnych kolorów. Dziecko na białej kartce robi pędzelkiem kilka barwnych plam – kleksów, rozdmuchuje je słomką. Czekamy do wyschnięcia. Następnie dziecko dorysowuje każdej plamie ręce, nogi, oczy, nos i różne miny, aby każda plama pokazywała inne uczucie – inne emocje.
Przykład: