Temat dnia: Ja nie choruję !
- Mam cztery lata – nauka wiersza z pokazywaniem
Dla mamy jestem szkrabem , mój skrzacie woła tata.
Uwierzyć wciąż nie mogą, że mam aż cztery lata.
Bo ja przecież wszystko wiem i powtarzam cały dzień. / Dziecko ma ręce rozłożone na boki, dłonie skierowane ku górze/
Wasze dziecko jest już duże, może samo umyć buzię. / Dziecko prawą rękę podnosi do góry, otwartą dłonią rysuje koło przed twarzą/
Włożyć buty i ubranie i ze smakiem zjeść śniadanie . / Dziecko udaje, że wkłada ubranie. Prawą ręką naśladuje ruch, jakby jadło łyżką /
Umie zetrzeć kurze z szafki, dba o książki i zabawki./ Dziecko naśladuje ruchem ręki jakby ścierało kurze /
Zawsze grzecznie idzie drogą i nie ciągnie psa za ogon. /Dziecko maszeruje, macha palcem przed twarzą/
Pomagam chętnie mamie, wyręczyć lubię tatę. Mieć swoje obowiązki chce każdy czterolatek , /Dziecko podskakuje /
Rodzic zadaje dziecku pytanie Co potrafi robić czterolatek ?
Czarujemy wiatr – zabawa / Dziecko faluje rękami , wykonuje różne gesty. Na polecenie rodzica wykonuje zadanie , np. podnieś prawą dłoń pionowo, podnieś dwie ręce nad głową, opuść dwie dłonie do podłogi, itp. /
- Ja nie choruję ! – rozmowa na podstawie opowiadania H. Łochockiej Jak choruje Elemelek , jak go leczą przyjaciele
Cele zajęcia: dziecko poznaje różne sposoby zapobiegania chorobom, jest świadome potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia.
Zadanie 1.
Rodzic czyta dziecku opowiadanie:
Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci ! Bo ta zima, choć już czas jej za morze, psoci nam jak tylko może. Wciąż się bierze za sposoby, by podrzucić nam choroby.
Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale.
Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, dosyp cukru, dodaj dziesięć kropli rosy i popijaj to nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień.
Zajączek: Weź rondelek Elemelku , zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny.
Sowa: Ot masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóżkach i czym prędzej wchodź do łóżka.
Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele ? Aż pewnego dnia wyraźniej poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogonem ! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w prawą stronę . I do lasu frr! A żwawo ! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę tę od babci. Nie chcę kichać: apc, apci ! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów ! Niech żyje zdrowie!
Zadanie 2.
Rodzic zadaje dziecku pytanie, dziecko odpowiada: Co dolegało Elemelkowi ? Co poradziły mu zwierzęta ? Jak się poczuł gdy zastosował te rady zwierząt ? Co zrobił, by poczuć się zdrowo ?
Zadanie 3.
Dzieci wykonują ćwiczenia Elemelka: Skrzydła w bok i mach! Ogonem / Dzieci wyciągają ręce w bok, ruszają miednicą na boki /; Dwa podskoki w lewą stronę , dwa podskoki w prawą stronę . I do lasu frr, a żwawo ! / ruszają rękami i biegają /
Zadanie 4.
Rodzic z dzieckiem wspólnie zastanawiają się co jeszcze trzeba robić , żeby zdrowym być / pomysły rodzic zapisuje na kartce – trzeba jeść warzywa i owoce, ubierać się stosownie do pogody, w przypadku kataru lub kaszlu stosować domowe środki lecznicze: sok z malin, woda z cytryną i z miodem, itp./
Zadanie 5.
Dziecko wspólnie z rodzicem wykonują rysunek na temat Co robić, by zdrowym być ?
Uwaga zadania można wykonać w ciągu całego dnia.