cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Powroty ptaków 2.04

1. Słuchanie opowiadania B. Szelągowskiej „Ptasia narada”.

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania!
Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie?
– Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

• Rozmowa na temat opowiadania..
– Od kogo ptaki, dostały list?
– Czego się z niego dowidziały?
– Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
Rodzic może pokazać dziecku mapę świata. Wskazać, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką drogę musiały pokonać ptaki. Bardzo proszę o pokazanie dzieciom ptaków które wracają na wiosnę.

2. Zabawa muzyczno ruchowa –”Ptaszki fruwają”

3. Ćwiczenie ortofoniczne .
Rodzic pokazuje zdjęcie wybranego ptaka i ustala z dziećmi jego odgłos, np.: bocian – kle, kle; skowronek – fiju, fiju, jaskółka – ci-wit, ci-wit; czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir. Następnie zadaje dziecku pytania. Dzieci odpowiadają, naśladując odgłosy wydawane przez ptaki. Przykłady:
− Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają: kle, kle, kle).
− Czy zbudował pan już gniazdo? (Kle, kle, kle).
− Czy zjadł już pan śniadanie? (Kle, kle, kle).

4. Zajęcia badawcze – Jakie jest piórko?
Miska z wodą, folia, sztuczne piórka, spryskiwacz z wodą.
Dziecko dotyka piórek, pociera nimi dłoń, policzki, szyję. Rodzic zwraca uwagę dziecku na budowę piórka. Dziecko opisuje wygląd piórka, dzieli się swoimi wrażeniami dotykowymi. Opisuje piórko za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: Piórko jest: lekkie, ciepłe, delikatne, miłe.
Następnie rodzic z dzieckiem siadają do stolika, na którym stoi miska wypełniona wodą. Kładzie piórko na wodzie. Dzieci obserwują doświadczenie i formułują wnioski.

Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody.

Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie.
Rodzic kontynuuje zabawę. Układa piórko na folii i spryskuje je wodą. Dzieci obserwują, jak krople wody spływają z piórka. Dotykają piórka.

Wniosek: Piórko jest suche.

Wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną krople wody z piór i są gotowe do lotu.
Podsumowanie badań.
Rodzic pyta dziecko: Po co ptakom są potrzebne pióra?
Dziecko próbuje znaleźć odpowiedź na to pytanie. Rodzic uzupełnia ich wypowiedzi.
Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała.
5. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi – Jestem lekki jak piórko. Sztuczne piórko dla dziecka, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
Podczas muzyki dziecko spaceruje po pokoju i podrzuca piórko do góry. Za pomocą wydychanego powietrza próbuje utrzymać piórko jak najdłużej w powietrzu. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i patrzy, jak piórko opada na podłogę, po czym kładzie się na dywanie i obserwują piórko.

6. Praca plastyczna – Ulubiony ptak.
Sylweta ptaka, kolorowa włóczka lub bibuła.
Przygotowanie sylwety ptaka – dziecko wybiera ptaka (który powraca na wiosnę, można pokazać na zdjęciach wyszukanych w internecie). Następnie rodzic rysuje/odrysowuje sylwetę wybranego ptaka na kartonie lub kartce z bloku technicznego i wycina (może zrobić to dziecko)
Dziecko: − odszukuje w książce ptaka, którego kontur odrysowały i przygląda się kolorom jego upierzenia, − smaruje sylwetę ptaka klejem, a następnie wybiera i nakłada na nią kawałki wełny (bibuły) w kolorze odpowiadającym upierzeniu wybranego ptaka. Podczas pracy rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, co właśnie wykonują.

Serdecznie pozdrawiamy:
Katarzyna Olczyk
Beatka Kowalewska