Temat: W konarach drzew
1 Rozmowa z dzieckiem po obejrzeniu prezentacji.
– Wymień ptaki pokazane w filmiku
-Który ptak wraca do tego samego gniazda?(bocian)
-Który ptak ma charakterystyczny biały brzuszek?(jaskółka)
-Który ptak potrafi bardzo szybko fruwać?( jerzyk)
-Największy ptak powracający do nas na wiosnę to(żuraw)
-Który ptak przylatuje do Polski najwcześniej?(skowronek)
-Jaki ptak zamieszkuje okolice zbiorników wodnych?(czapla)
2.Karta pracy
-sprawdzamy czy dziecko pamięta nazwy ptaków, które przylatują na wiosnę do Polski, jeśli nie to podajemy ich nazwy , dz .dzieli ich nazwy na sylaby
– dziecko rysuje po śladzie drogę skowronka do gniazda
3.Czyj to głos?- ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie głosów ptaków. Proponujemy dzieciom zabawę w naśladowanie ptasich odgłosów. Zachęcamy dzieci , by przyglądając się obrazkom przedstawiającym znane ptaki, samodzielnie spróbowały naśladować ich mowę :np.
-bocian: kle, kle
-kukułka: kuku
-wróbelek: ćwir, ćwir, świr, świr
-sowa: uhu, uhu, hu, hu
-dzięcioł (puka w drzewo): puk, puk, puk
-małe pisklęta wołają :pi,pi,pi, iiiii, pi, pi ,pi,iiiii
Jak jeszcze mogą odzywać się ptaki. Rodzice wymawiają, dziecko powtarza.
-tirli, tirli
-tir, tir, tir
-titu, titu, titu
Jak jeszcze? Zachęcamy dzieci do tego aby same spróbowały wymyślić „ptasie słowa”
- „Małe ptaszki”. Zabawa naśladowcza. Zamieniamy dzieci w małe ptaszki, które dopiero nauczyły się poruszać i jeszcze nie umieją szybko latać. Ptaszki wychodzą z gniazda-dywanu i powoli zaczynają podskakiwać, ruszają małymi skrzydełkami- rękami, rozglądają się. Przysiadają, zbierają ziarenka z ziemi-dzieci stukają paluszkami w podłogę.