Wiosenne sprzątanie
Ł jak łopata – zajęcie z zakresu wspomagania rozwoju mowy (I 5, III 8, IV 1, IV 2, IV 3, IV 4, IV 5, IV 6, IV 8, IV 11).
Cele:
– poznanie obrazu graficznego litery “ł”
– rozwijanie słuchu fonematycznego
– zachęcanie dzieci do pomagania rodzicom w pracach porządkowych
– zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z różnych urządzeń
Propozycje:
1. Zabawa słowna “Coś na ł…”.
Dziecko podaje słowa rozpoczynające się głoską ł z otoczenia, np. łyżka, łóżko itd. Po wyczerpaniu pomysłów próbuje podać słowa zawierające “ł” w środku wyrazu, np. słońce lub na końcu wyrazu, np. dół, wół itp.
2. Układanie kształtu litery ł z guzików lub fasolek.
3. Zabawa “Głuchy telefon”.
Rodzic podaje, wymyśla słowo kojarzące się ze sprzątaniem i przekazuje je szeptem na ucho dziecku. W zabawie może brać udział więcej osób.
4. Zabawa w kalambury. Dziecko pokazuje ruchem czynność lub przedmiot potrzebne do sprzątania lub pracy w ogrodzie, np. kopanie dołków w ziemi, grabienie liści, sadzenie kwiatów, ścieranie kurzu, odkurzanie, zamiatanie itp.
5. Rodzic przypomina dziecku o zachowaniu bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń.
6. Nauka rymowanki na pamięć:
Sprzątam tu, sprzątam tam.
Dziś porządek zrobię sam?
Sprzątam ja, sprzątasz ty
Razem raźniej – raz, dwa, trzy!
7. Pogadanka z dziećmi na temat potrzeby utrzymywania porządku i czystości.
8. Utrwalenie piosenki “Pisanki”, “Kwiatki – bratki”.
9. Wysłuchanie piosenki na powitanie wiosny “Z wiosną” lub “Zielona piosenka” na kanale YouTube.