cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Ogień – 17.04.2020r.

Groźny i pożyteczny żywioł – wypowiedzi na temat zastosowania ognia w naszym życiu oraz zagrożeń jakie może stwarzać.

– poznanie ognia jako groźnego i pożytecznego żywiołu,
– utrwalanie zasad bezpieczeństwa,
– zapoznanie dzieci z pracą strażaka,
– kształtowanie prawidłowego wypowiadania się na dany temat,
– doskonalenie zdolności plastycznych,
– rozwijanie syntezy słuchowej.

1. Ćwiczenia poranne (pajacyki, przysiady, skłony, zabawa „sufit – podłoga”,  spacer po pokoju – wdech nosem, wydech ustami).

2. Rozwiązanie zagadki:
Jestem pożyteczny, lecz wyrządzam też szkody,
daję ludziom ciepło i boję się wody. (ogień)

Wyodrębnienie głoski w nagłosie w wyrazie ogień. (dzielenie wyrazu na sylaby, liczenie sylab)

3. Wysłuchanie historii Jacka i Agatki pt. ,,Wybuchł pożar – wzywamy straż pożarną”.
,,Pewnego pochmurnego popołudnia Jacek i Agatka zostali sami w domu, bo rodzice musieli na chwilkę wyjść. Dzieci bawiły się swoimi ulubionymi zabawkami. Ale po jakimś czasie zabawa zaczęła im się już nudzić. Agatka poszła do drugiego pokoju oglądać książeczki, a Jacek zniecierpliwiony tym, że rodziców nie ma tak długo, a mieli przecież wyjść tylko na chwilkę, zaczął chodzić po mieszkaniu bez większego celu. Nagle jego uwagę przykuło małe pudełeczko, którego jeszcze do tej pory nigdy nie widział. Zaczął się wspinać na palce, żeby je dosięgnąć ze stołu. Wtedy nagle Agatka krzyknęła:
– Jacku! Nie! Zapomniałeś, że rodzice prosili, żebyśmy niczego nie ruszali. Powiedzieli, że zaraz wrócą. Pamiętasz?!
– Oj pamiętam, pamiętam. Ale przecież chyba nic się nie stanie jak sobie to pudełeczko tylko obejrzymy! – odpowiedział Jacek.
– Jacku, ja jednak wolałabym żebyś tego małego czegoś nie ruszał! – powiedziała poważnie Agatka.
– No dobrze, już odkładam – odpowiedział Jacek i niechętnie odłożył pudełko z zapałkami na miejsce.
– Lepiej chodźmy do naszego pokoju pobawić się – zaproponowała Agatka.
Tak też zrobili. Dzieci budowały z klocków, gdy nagle zauważyły za oknem jakiś dziwny dym. Podeszły bliżej i okazało się, że w sąsiednim bloku wybuchł pożar.
– Jejku, Jacku trzeba coś zrobić – krzyknęła Agatka – Już wiem! – dodała po chwili namysłu. Pamiętasz , ostatnio na zajęciach w przedszkolu nasza pani mówiła, co należy zrobić w takiej sytuacji?
– Tak pamiętam! – odpowiedział Jacek. Trzeba zadzwonić po straż pożarną.
Tak też zrobili. Agatka szybko przyniosła telefon, wykręciła numer i udzieliła odpowiedzi pani, którą słyszała w słuchawce. Pani prosiła o wyjaśnienie, co się stało, o podanie dokładnego adresu i telefonu spod, którego dzwoniła Agatka. Straż pożarna przyjechała bardzo szybko i opanowała sytuację. Kiedy rodzice wrócili do domu, dzieci opowiedziały im całą historię, a oni stwierdzili, że są bardzo dumni z takich dzieci, bo dzięki Jackowi i Agatce udało się szybko ugasić pożar. Co najważniejsze nikomu nic się nie stało.”

4. Po wysłuchaniu opowiadania rozmowa z dziećmi na temat wydarzeń kierowana pytaniami:
Co mogłoby się wydarzyć, gdyby Jacek nie posłuchał Agatki?
Czy pamiętacie co Agatka mówiła Jackowi?
Jak waszym zdaniem mogła się ta historia zakończyć, gdyby w porę nie przyjechała straż pożarna?
Jaki jest numer do straży pożarnej, jakie jeszcze znasz inne numery alarmowe?

5. Zabawa ruchowa ,,Pali się” (dziecko bierze  skakankę , która jest wężem strażackim)

 Dziecko jest strażakiem,  na hasło ,,pożar” biega po pokoju, naśladując dźwięk syreny strażackiej i gasi pożar wężem strażackim.  Na sygnał ,,Pożar ugaszony”, dziecko – strażak, wraca do bazy – czyli do miejsca wcześniej wyznaczonego przez prowadzącego.

6. Omówienie sposobów gaszenia pożarów i zasad zachowania się podczas pożaru.
– Czego używamy do gaszenia pożarów? (woda, piasek, gaśnica itp.)
– Jak należy zachować się podczas pożaru? (wspomnienie o miejscach ewakuacyjnych, np. w przedszkolu)

 7. Rozmowa na temat zastosowania ognia (KP4 s.52, link  w scenariuszu z 14.04.2020r.)

Co to jest ogień? – to zjawisko w przyrodzie;
– Do czego jest potrzebny? (gotowanie, ogrzewanie, wytwarzania energii elektrycznej – oświetlanie, przemysł);
– Jaki on jest? (określenia: potrzebny, niebezpieczny, straszny itp.)

na koniec należy przeczytać wiersz zamieszczony na karcie pracy

8. Rozmowa na temat  zagrożeń, jakie niesie ogień.
Jakie szkody wyrządza ogień? (pożar lasu, łąki, budynków, straty w ludziach, zniszczenia w przyrodzie).
Kto gasi pożar? (straż, strażak)

9. Skąd się bierze ciepło – przeprowadzenie doświadczenia (KP4 s.53)

Po przeprowadzeniu doświadczenia  należy przeczytać wiersz zamieszczony na karcie pracy.

10. Zabawa ruchowa –„gimnastyka”

Każdy strażak musi być bardzo szybki, mieć świetną kondycję, dlatego musi dużo ćwiczyć.

Gimnastyka – piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

Głowa, ramiona, /kolana, pięty – 3x
Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.(coraz szybciej).

11. Narysuj kilka obrazków, w których ogień jest pożyteczny oraz groźny.