cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

W kosmosie – 20.04.2020 r.

  1. .Wprowadzenie w temat zajęcia.Rozmowa z dziećmi nt. naszego miejsca we wszechświecie:
    -Czy wiecie gdzie mieszkamy?
    -Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?
    -Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?

    – A gdzie znajduje się nasza planeta?
    – Co to jest kosmos?- burza mózgów.

2.Oglądanie mapy Układu Słonecznego

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Objaśnienie co przedstawia:
Przyjrzyjcie się planetom krążącym wokół Słońca – to Układ Słoneczny. Planety  krążą wokół ogromnej gwiazdy – Słońca.

-Zachęcenie dziecka do zadawania pytań nt. innych obiektów znajdujących się na mapie.

-Omówienie różnicy między gwiazdą a planetą:
Gwiazda to takie ciało niebieskie, które ma w sobie tyle energii i światła, że emituje ją czyli wysyła oświetlając i ogrzewając krążące wokół tej gwiazdy planety. Czyli krótko mówiąc gwiazdy świecą światłem własnym, planety świecą światłem odbitym.

„ Wyklaszcz obrazki”- zabawa ruchowa.

Dz. maszeruje wg polecenia rodzica : gdy muzyka gra cicho, chodzą na placach, gdy głośno, na pietach. Na przerwę w muzyce, n-l unosi sylwetę : rakiety/kosmonauty/planet, a dzieci wyklaskują nazwę prezentowanego obiektu.

3. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej – Trampolinek w kosmosie

Mknie Trampolinek w kosmos rakietą,

Żeby się z bliska przyjrzeć planetom.

Patrzy, jak krążą, krążą bez końca

Po swych orbitach wokoło Słońca

I po kolei nazwy wymienia:

Najpierw Merkury, Wenus i Ziemia,

Mars jest następny, za Marsem Jowisz

(wierzyć możecie Trampolinkowi)

I dalej Saturn, a za nim Uran,

Wreszcie na końcu mamy Neptuna!

Mknie Trampolinek, goni komety,

Kosmos podziwia z okien rakiety.

Zapas paliwa ma jeszcze spory,

Chętnie odwiedza więc gwiazdozbiory

I Niedźwiedzicom, Dużej i Małej,

zdjęcie za zdjęciem robi wspaniałe.

Kurs teraz nowy na Księżyc bierze

I już po chwili biega w kraterze,

a za nim łazik krok w krok się kręci,

bo na zabawę ma wielkie chęci.

Koniec zabawy, bo Ziemia wzywa!

Czy ta wyprawa była prawdziwa?

Pytania do wiersza:

  1. Czym Trampolinek wybrał się w podróż?
  2. Czemu chciał się przyjrzeć?
  3. Po czym krążą planety?
  4. Dookoła czego krążą planety?
  5. Jakie planety widział Trampolinek?

 

  4.Zabawa muzyczna “Do rakiety” lub  Zabawa z nagraniem Roboty i ufoludki.

Rodzic zaprasza dziecko w długą podróż kosmiczną. Zadaniem dzieci będzie rozpoznanie, jaki element podróży sugeruje muzyka, i wykonanie interpretacji ruchowej. Zabawa składa się z 4 części: Lot rakiety   – Planeta robotów  – Lot rakiety   – Planeta ufoludków.  W czasie lotu  dz.biegają   z dłońmi splecionymi nad głową (to czubek rakiety). Lądują na odgłos lądowania, powoli kucając. Na planecie robotów poruszają się w zautomatyzowany sposób (jak roboty). Na planecie ufoludków śpiewają po „ufoludzku” lub poruszają się dowolnym sposobem przy muzyce.

KARTY PRACY