cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Oszczędzamy wodę ()20.04.2020)

1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej “Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!”
Książka https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=67

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to
bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran
i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek
z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas
mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie
mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko
troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię
przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym
czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby
– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła
miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno
nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja
zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała
nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje
wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej
dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta,
jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy
marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –
obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej
rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą
marnować wody.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania: W jaki sposób Ada myła zęby?; Dlaczego należy oszczędzać wodę?

2. Zabawa ruchowa – Gimnastyka smyka

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

3. Karta pracy

4. Słuchanie piosenki Ekologiczne reggae (sł. Radosław Rogan, muz. Magdalena Ziółkowska)

https://www.youtube.com/watch?v=xLjiPH7Moyk

I. Czysta ziemia, zdrowa woda,
błękit nieba i przyroda
to prawdziwe skarby nasze,
gdy jest jasno, światło gaszę.

Ref.: Lubisz przyrodę – szanuj ją.
Ziemia to jest nasz wspólny dom.

II. Sarna biegnie skrajem łąki,
leci motyl do biedronki,
piękny zapach lasu czuje…
Śmieci w domu posortuje!

Ref.: Lubisz przyrodę… (bis)

III. Jedźmy razem nad jeziora,
lato to najlepsza pora!
Czy wyrażasz na to zgodę?
Ale najpierw – zakręć wodę!

Ref.: Lubisz przyrodę… (bis)

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki. O czym jest nasza piosenka?;  Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?