cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Dbamy o przyrodę

21.04.2020                Dbamy o przyrodę

 

  1. Wysłuchanie opowiadania Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to

    bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran

    i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek

    z dinozaurem stał bezczynnie obok.

    – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas

    mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie

    mamy kubeczki.

    – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko

    troszeczkę. Naprawdę.

    – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię

    przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym

    czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby

    – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

    – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła

    miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno

    nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

    – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja

    zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.

    – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała

    nasza grupa.

    – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

    – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje

    wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej

    dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

    – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.

    – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta,

    jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy

    marnować jej bez potrzeby.

    – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –

    obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

    – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej

    rymowanki. Posłuchajcie:

    Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

    Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą

    marnować wody.

     Rozmowa  na podstawie opowiadania.

    Zadajemy  pytania:

    W jaki sposób Ada myła zęby?

     Dlaczego należy oszczędzać wodę?

  2. Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody. Kontynuujemy  rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą rodzica podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,

    − dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,

    − gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

  3. Piosenka o zdrowej wodzie, zachęcam do słuchania 

Miłej zabawy!

Zostańcie w domu i spędźcie ten czas razem!

Ściskamy wszystkie Biedronki – Pani Justyna i Pani Agnieszka!