- uświadomienie dziecku teorii, że „Ziemia krąży wokół Słońca”,
- rozumienie zjawiska, że dzień następuje po nocy,
- wzbogacenie słownictwa dzieci o nowe wyrazy: grawitacja, stan nieważkości, kontynenty,
- zwrócenie uwagi na konieczność ochrony Ziemi przed szkodliwym wpływem zanieczyszczeń,
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
- uogólnianie i rozwijanie twórczego myślenia przy rozwiązywaniu zagadek,
- rozwijanie aktywności plastycznej dziecka.
1. Oglądanie filmu „Nasz układ słoneczny” .
https://www.youtube.com/watch?v=RRKJDn_8Su0
2. Rozwiązywanie zagadek o kosmosie i planetach.
(obrazki do zagadek znajdują się na dole scenariusza)
Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem planetami oraz między gwiazdami? (kosmos)
Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem, to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem. (niebo)
Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (księżyc)
Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (słońce)
Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.(rakieta)
W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. Można je zobaczyć nocą i wieczorami.(gwiazdy)
Co to za okrągła planeta, na której bez wody, tlenu i słońca nie byłoby życia.(ziemia)
3. Rozmowa na podstawie ilustracji w KP4 s.58-59 – odczytywanie podpisów na ilustracji.
4. Zabawa ruchowa „Stan nieważkości”.
Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki naśladując lot rakiety. Na przerwę w muzyce dziecko naśladuje poruszanie się w stanie nieważkości – „fruwa” jak ptak oraz podskakuje – jak odbijająca się piłka.
5. Przeprowadzenie doświadczenia, które ma uświadomić dziecku teorię, że „Ziemia krąży wokół Słońca” i wyjaśnić – dlaczego po dniu następuje noc?
Na stoliku stoi globus (Ziemia), a obok jest zapalona lampka (Słońce) – światło lampki skierowane jest na globus. Obracając „Ziemię” wokół własnej osi, wyjaśniam dzieciom zjawisko występowania dnia i nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „Ziemi”, gdzie jest dzień i gdzie zapada noc.
6. Praca plastyczna – wypełnianie konturu „Ziemi” (jednej półkuli) plasteliną.
(tę pracę można wykonać także bibułą, wycinankami, farbami albo pokolorować kredkami)
Próby odwzorowywania kształtów wybranych kontynentów.