cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

„Zdrowa Ziemia”- 24.04.2020r.

Rozmowa kierowana z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego

– ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu z wyniku niewłaściwej gospodarki człowieka;
– poszukiwanie przez dzieci możliwości zapobiegania zagrożeniom;
– kształcenie umiejętności uogólnienia pojęcia „Ziemia”;
– utrwalenie rozumienia konieczności dbania o higienę układu nerwowego poprzez uprawianie ćwiczeń;
– budzenie zainteresowania otaczającym światem;
– poszerzanie zasobu słownictwa dzieci;
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
– uwrażliwienie na piękno przyrody poprzez pogłębianie przeżyć dziecięcych;
– budzenie wrażliwości na dobro i zło w postępowaniu człowieka;

– usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej i słuchowo-ruchowej;
– stymulowanie operacji myślowych – porównywania, wnioskowania, uogólniania;

Pomoce: wycięte chmurki z papieru,  ilustracje uśmiechniętej i smutnej Ziemi, sylwety zwierząt i roślin,

1.  Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej P. Denisona: naprzemienne leniwe ósemki, punkty na myślenie.

 https://www.youtube.com/watch?v=03s__bv_I0Q

2. Rozwiązywanie zagadek ekologicznych:

Wiedzą to dorośli i dzieci, że się na biwaku nie zostawia …./śmieci/

Przed blokiem stoją, różne kolory mają, papier, szkło i metal ludzie w nie wrzucają.
pojemniki do segregowania śmieci/

Lasów cień i ptaków trele, kolor trawy, zapach wody.. Wyjedź z miast i posłucha, jak bije serce…/przyrody/

Na pustyni jest gorąca, na biegunie  lodowata. Wciąż wędruje wokół słońca, poprzez dni, miesiące lata. /Ziemia/

3.Ćwiczenia oddechowe „Chmurki”.

/możemy wydrukować  do tej zabawy ilustracje zamieszczone pod scenariuszem albo narysować własne i wyciąć/

Dzieci rozdmuchują papierowe chmurki, pod którymi ukryte są dwie ilustracje; na jednej Ziemia uśmiechnięta, na drugiej smutna.

4. Rozmowa na temat ilustracji, które znalazły się pod chmurkami oraz utworu „Chora Planetka”.

– Dlaczego jedna Ziemia jest uśmiechnięta, a dlaczego druga jest smutna?

– Kiedy my się uśmiechamy, a kiedy jesteśmy smutni?

– Dlaczego Planetka z wiersza miała smutną buzię?

– Dlaczego Planetka się rozchorowała?

– Co powinni zrobić: Jaś, Kasia, Halinka, Józia, pani Aniela i pan Janek żeby Planetka była zdrowa?

– Jak jeszcze możemy dbać o naszą planetę?

„Chora Planetka”

/wyjaśnienie dzieciom, że Planetka to jest Ziemia/

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.

Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,

ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,

a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,

ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.

Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.

Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,

Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

 

5. Wykonanie pracy plastycznej na temat: Co zrobić, żeby nasz Ziemia była uśmiechnięta?

/do pracy można wykorzystać wycięte sylwety z czasopism lub narysować /technika wykonania jest dowolna/

Prosimy o wykonanie zdjęć wykonanych plakatów wysłanie na naszego grupowego maila

Przypominamy adres: przedszkole14grupa5@wp.pl