Oszczędzamy wodę i prąd, żeby ratować Ziemię – zajęcie społeczno – przyrodnicze (I5,8,III8, IV3,4,5,9,18).
Cele: – poznawanie sposobów oszczędzania wody i energii elektrycznej
– wdrażanie do świadomego dbania o środowisko
– rozwijanie zdolności manualnych
– pobudzanie wyobraźni
– ćwiczenie małej motoryki i skoczności.
Propozycje:
1. Wysłuchanie wiersza Iwiny Rup Czy woda jest potrzebna?
Czy woda jest potrzebna?
Wiedzą o tym przedszkolaki:
Woda bardzo jest potrzebna,
W życiu ludzi, także zwierząt
oraz roślin jest niezbędna.
Z wody robimy herbatki
kompoty lub samą pijemy.
I często używamy,
gdy obiad gotujemy.
Dzięki wodzie swe ubrania
w pralce szybko upierzemy.
Umyjemy też naczynia,
gdy obiadek pyszny zjemy.
Woda służy też do mycia,
do pływania na basenie.
W życiu naszym jest niezbędna!
Bardzo sobie więc ją cenię.
2. “Co zrobić, by chronić środowisko?”- rozmowa z dziećmi na temat oszczędzania wody i energii, wspierana obrazkami tematycznymi (poszukajmy ich w internecie).
3. Tak oszczędzam wodę i energię – dzieci dokonują wyboru, np:
* kąpiel pod prysznicem i kąpiel w wannie
* kubek do płukania zębów napełniony do połowy i kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów
* nieużywana ładowarka wpięta do kontaktu i kontakt bez podłączonych urządzeń.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP$(ćw.2,s.7) – odczytywanie informacji przedstawionych w formie rysunku, oznaczenie obrazków symbolami.
5. Zabawa orientacyjno – porządkowa “Iskierki”. Dzieci – iskierki biegają po pokoju w różne strony, ukazując tor przepływu prądu. Na hasło: Przerwa w dostawie! zatrzymują się.
6. Rozwiązywanie zagadek tematycznych.
Płynie w kranie i w strumyku,
w morzu też jej jest bez liku. (woda)
Na ścianie w gniazdku ma swe mieszkanie.
Płynie w przewodach, światło nam daje. (prąd)
Mniejszy lub większy, porośnięty drzewami,
w nim sarnę lub dzika spotkasz czasami. (las)
7. Zabawa skoczna “W kubeczku”. Dzieci – krople wody przemieszczają się po pokoju, skacząc. Na środku leży koło ze skakanki. Na hasło: Do kubeczka! wszystkie krople jak najszybciej wskakują do okręgu.
8. Praca plastyczna “Ja w lesie”. Przed rozpoczęciem pracy omawiamy z dziećmi rolę, jaką pełni las i rosnące w nim drzewa. Następnie wspólnie przypominamy zasady, jakich należy przestrzegać w lesie.
Dzieci na chwilę zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie w leśnym środowisku. Odwzorowują swoje wyobrażenia na kartce przy użyciu pasteli.
9 Zabawa “Malarz” – utrwalenie nazw kolorów.
Malarz: Stuk,puk.
Dzieci: Kto tam?
Malarz: Malarz.
Dzieci: Czego potrzebujesz?
Malarz: Farby.
Dzieci: Jakiego koloru?
Malarz: Zielonego. (wymieniamy wybrany przez siebie kolor)
Dzieci: To go poszukaj.
Malarz szuka wymienionego koloru na ubraniach innych osób. U kogo znajdzie dany kolor, ten zostaje malarzem.