– poznanie głoski i litery „c, C”,
– kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców,
– rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia,
– rozwijanie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów,
– rozwijanie umiejętności współpracy: rodzic – dziecko,
– rozwijanie logicznego myślenia,
– doskonalenie sprawności manualnej dłoni.
1. Rozmowa na temat wiersza „Witaminowe abecadło” Stanisława Kraszewskiego.
– czytanie wiersza przez rodzica ze szczególnym podkreśleniem nazw witamin oraz warzyw w jakich one się znajdują,
– podczas czytania można równocześnie narysować przy odpowiedniej literce oznaczającej witaminę warzywa, owoce czy inne produkty, w których poszczególne witaminy występują np. B (rysunek: drożdży, ziaren, orzeszków, sera, jajek, itd.).
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
na W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.
Pytania w celu omówienia wiersza:
Co należy jeść, aby być zdrowym?
Jakie warzywa i owoce pojawiły się w wierszu?
W jakich pokarmach znajdują się witaminy: A, B, C, D?
2. Przypomnienie, jakiej witaminy potrzeba naszemu organizmowi podczas przeziębienia. (witaminy C)
Skoro jest taka ważna, więc dzisiaj poznamy głoskę i literkę „c, C”, na podstawie wyrazu, który jest rozwiązaniem zagadki.
Jest od pomarańczy mniejsza
bardziej żółta i kwaśniejsza.
Pod jej skórką mieści się
mnóstwo witaminy C. /cytryna/
3. Wprowadzenie głoski i litery „c, C” KP4 s.64 (część karty na marginesie z lewej strony)
– wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazie cytryna, wyszukiwanie innych wyrazów zaczynających się głoską „c”, dzielenie na sylaby i głoski,
– układanie modelu wyrazu „cytryna” i innych zaczynających się głoską „c”,
– prezentacja litery „c, C” drukowanej i pisanej.
4. Zabawa muzyczno-ruchowa „Witaminki”.
https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs
5. Co robili Trampolinek i Celina? – rozmowa na podstawie historyjki obrazkowej
KP4 s. 64 – 65
– wspólne odczytanie tekstu i rozmowa na temat poszczególnych obrazków,
– wyszukiwanie w tekście wyrazów z literą „c” ,
– kolorowanie spółgłosek na niebiesko w modelach wyrazów,
– naklejenie odpowiednich podpisów pod obrazkami.
5, Ćwiczenia w pisaniu litery „c, C”.
– w powietrzu, palcem po stoliku, po śladzie, na kartach pracy
6. Sałatka owocowa lub owocowo-warzywna
– wspólne przyrządzenie sałatki z dziećmi zachowaniem zasad higieny
– wspólna konsumpcja ….
Życzymy smacznego!
Nasza propozycja na proste sałatki:
Sałatka owocowa nr 1
- 2 jabłka,
- 2 brzoskwinie,
- 2 banany,
- garść borówek lub 2 mandarynki,
- mały kubek jogurtu naturalnego.
Przygotowanie:
Jabłka, banany i mandarynki obieramy ze skórki, a brzoskwinie i borówki dokładnie myjemy i wydrążamy. Banany kroimy w plastry, brzoskwinie i jabłka na mniejsze kawałki, mandarynki natomiast dzielimy na cząstki. Wszystkie owoce wrzucamy do miski, wlewamy jogurt i wszystko mieszamy
Sałatka owocowa – nr 2
- 1 szklanka truskawek,
- 1 szklanka malin,
- 1 szklanka borówek,
- 2 kiwi,
- 2 brzoskwinie,
- bita śmietana w sprayu.
Przygotowanie:
Wszystkie owoce dokładnie umyj. Kiwi obierz ze skórki, z brzoskwini usuń pestkę, a truskawkom – szypułki. Większe truskawki poprzekrawaj na połówki, kiwi i brzoskwinie pokrój w kostkę. Wszystkie owoce wymieszaj w dużej misce. Do pucharków lub dużych kieliszków nałóż porcje sałatki, z wierzchu przyozdób kleksem z bitej śmietany.