cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Ruch to zdrowie – każdy przedszkolak to powie! -zajęcie zdrowotne (I5,8, II8, IV1,2,5,7,12,15).
Cele: – rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
– budzenie chęci do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych
– wdrażanie zasad dbałości o własne zdrowie
– rozwijanie sprawności ruchowej
– uwrażliwianie na zmiany dźwięku
– powtórzenie i utrwalenie nazw części ciała.

Propozycje:
1. Powitanie rymowanką przedstawianą ruchem:

Dwie rączki się spotkały i uściski sobie składały.- prawa ręka ściska lewą i odwrotnie
Dwie nóżki tupnęły: raz, dwa, trzy. – trzy tupnięcia
Dwoje oczu patrzy. – ułożenie dłoni na kształt lornetki
Jedno ucho słucha, czy nie wleciała tu mucha. – ręka przystawiona do ucha.

2. Rozwiązywanie zagadek tematycznych dotyczących różnych dyscyplin sportowych:

Dwie drużyny, bramki dwie.
W tym sporcie piłkę kopie się. (piłka nożna)

Na nartach z wysokiej góry zawodnicy zjeżdżają,
dalekie skoki zazwyczaj oddają. (skoki narciarskie)

Zawodnicy w strojach i czepkach się poruszają,
w wodzie rękami i nogami machają. (pływanie)

Wysocy panowie po boisku biegają,
piłkę do kosza celnie wrzucają. (koszykówka)

Dwie drużyny – między nimi siatka.
Odbijanie piłki to dla nich gratka. ( siatkówka)

3. Zabawa ruchowa “Różne sporty”. Dziecko biega w rytm dowolnej piosenki. Na przerwę w muzyce
dziecko stara się naśladować ruchy przedstawionej osoby, np.:
* piłkarz – ruchy nogą, kopnięcia
* pływak – ruchy ramion naśladujące pływanie
* koszykarz – wysoki podskok z rękami do góry
* łyżwiarz – sunięcie stopami po podłodze
* narciarz – poza na ugiętych kolanach (przygotowanie do skoku).
4. Dla chętnych. “Puzzle” – układanie obrazków przedstawiających różne dyscypliny sportowe, pociętych
na 4-6 części. (należy wydrukować obrazki).
5. “Dlaczego warto uprawiać sport?” – pogadanka: omawianie korzyści płynących z uprawiania sportu.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 10-11) – opisywanie obrazków, wyjaśnienie, jak dzieci dbają o
zdrowie.
7. Ćwiczenie słuchowo – rytmiczne. Dzieci wykonują tyle razy skok, skłon, przysiad i obrót, ile uderzeń
w instrument usłyszą.
8. Zabawa słuchowa “Co słyszysz?”. Rodzic gra na bębenku, a dzieci maszerują w kole. Na przerwę
w grze zatrzymują się i wykonują polecenia a na ponowny dźwięk wznawiają marsz. Staramy się
wydawać polecenia jednym słowem, np.:
* Stój! – stanie na baczność
* Przysiad!
* Skłon!
* Obrót!
* Noga! – stanie na jednej nodze
* Hop! – skok w miejscu.
9. Ćwiczenia słuchowe. Tym razem zadaniem dzieci będzie zapamiętać, który instrument jest przypo-
rządkowany do konkretnego ruchu. Rodzic gra na tamburynie rytm podskoków lub marsza – dzieci
poruszają się po pokoju. Gdy zagra kilka dźwięków na:
* bębenku – stają na jednej nodze
* drewienkach – wykonują skok w miejscu
* grzechotce – siadają w siadzie skrzyżnym.
Instrumenty perkusyjne można zastąpić dowolnymi przedmiotami.
10. Zabawa integrująca “Dmuchamy balonik”. Dzieci ustawiają się w kole blisko siebie i chwytają się
za ręce. Na hasło: Nadmuchujemy balonik! przesuwają się do tyłu małymi kroczkami, powiększając
koło. Na hasło: Balon pękł! puszczają ręce i siadają na podłodze.