cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Muzyczna mapa Polski – zajęcie umuzykalniające ( I6, III6, IV1, 4, 8, 7, 10, 14).
Cele: – kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
– kształtowanie poczucia rytmu
– rozwijanie aparatu mowy
– rozwijanie pamięci słuchowej
– powtórzenie i utrwalenie poznanych piosenek i tańców.
Propozycje:
1. Ćwiczenia dykcyjne “Wycieczka samochodem”. Opowiadamy, a dzieci powtarzają wszystkie wyrazy
dźwiękonaśladowcze. Wsiadamy do samochodu i zapinamy pasy: SZSZSZU. Sprawdzamy działanie
wycieraczek:I-I-I-I, wkładamy kluczyki do stacyjki i uruchamiamy silnik: BRRRRUM, BRRRRUM, BRUUUM. Tak, silnik pięknie pracuje: BRRRRRR…(wykonane wargami). Ruszamy przed siebie: BRRRRR.
Teraz skręcamy, więc kierunkowskaz tyka: TIK-TAK, TIK- TAK, TIK-TAK. Nagle! PSCHCHCHCHY. Oj,
chyba powietrze zeszło z koła. Trzeba na stacji dopompować: PSSSSSSS. Gotowe! Jeszcze tylko pukniemy parę razy kontrolnie młotkiem: DŻ-DŻ-DŻ- DŻ i ruszamy dalej: BRRRRRR. Stop! Przejazd kolejowy – właśnie przejeżdża pociąg: CZ- CZ- CZ- CZ. Można jechać dalej: BRZRZRZRZ.
2. Zabawa “Samochody”. Zapraszamy dzieci na wycieczkę samochodową po Polsce. Przypominamy zasady zabawy w samochody – gdy gramy rytmicznie dowolny rytm – samochody jadą; gdy akompaniament cichnie – samochody zatrzymują się i czekają, aż znów pojawi się zielone światło
(akompaniament do jazdy). Po każdym zatrzymaniu można wprowadzić utrudnienia, czyli np. zmienić tempo jazdy (autostrada lub ulica z ograniczeniem ruchu), robimy częste zatrzymania (korek) itp. Dzieci mogą też naśladować następujące czynności, np:
* na pierwszej przerwie w grze – wymieniają koło
* na drugiej przerwie – wysiadają z samochodu i przecierają szybę
* na trzeciej przerwie – zjazd do myjni i mycie samochodu.
3. Ćwiczenie “Krakowiak z Krakowa”. Opowiadamy dzieciom o polskich tańcach z różnych regionów. Uzmysławiamy im, że nazwy wielu z nich pochodzą od nazwy regionu, co ułatwia ich zapamiętanie.
Pokazując na mapie Polski, wymieniamy:
* krakowiak z Krakowa
* mazur z Mazowsza
* kujawiak z Kujaw.
4. Wysłuchanie z nagrania popularnych melodii: “Krakowiaczek jeden”, “Czerwone jabłuszko”, “Miała baba koguta”(taniec śląski).
5. Zabawa “Zwiedzamy Polskę”. Podczas gry np. na tamburynie dzieci- podróżni jadą samochodem. Na przerwie dzieci muszą odgadnąć “muzyczne” miejsce postoju:
* Kraków – śpiewamy lub odtwarzamy krakowiaka, a dzieci cwałują z uniesioną jedną ręką
* Kujawy – śpiewamy lub odtwarzamy “Czerwone jabłuszko”, a dzieci poruszają się dostojnie jak w kujawiaku
* Śląsk – odtwarzamy “Miała baba koguta”, a dzieci dobierają się parami i kręcą podskokami w kółeczku
* Podhale – odtwarzamy “W murowanej piwnicy”, a dzieci naśladując taniec zbójnicki, przeskakują przez ognisko (może to być np. hula- hop).
6. Ćwiczenia relaksujące. Na zakończenie oznajmiamy, że zajechaliśmy do Puszczy Kampinoskiej pod Warszawą, aby odpocząć. Odtwarzamy odgłosy lasu, a mali podróżnicy relaksują się, leżąc na plecach z zamkniętymi oczami.
7. Zabawy z mapą z KA (k,22) – dzieci zaznaczają na mapach miejsce ich zamieszkania, wykonują charakterystyczny dla miejscowości niewielki rysunek, wycinają go i umieszczają na mapie.
8. Nauka piosenki “Jestem Polakiem” – dostępna na YouTube Kids.