Poznanie cyfry 9
-rozwijanie spostrzegawczości,
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
-rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych,
-porównywanie liczebności zbiorów,
-rozwijanie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (8 orłów, 9 piskląt), obręcze, kartoniki z cyframi, druciki kreatywne, KP5.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa z obrazkami. Przygotowanie do wprowadzenia cyfry 9.
Rozkładamy na podłodze lub stole obrazki z orłami(8) i pisklętami(9), (oczywiście, jeśli nie mamy obrazków, mogą je zastąpić dowolne przedmioty, które będą im odpowiadać).
Zadaniem dzieci jest uporządkować je w taki sposób, aby orły i pisklęta były w oddzielnych obręczach (osobnych gromadkach).
2. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie liczebności, o ile więcej.
3. Prezentacja cyfry 9 (KP5, s.10) drukowanej i pisanej, omówienie kształtu.
Kreślenie cyfry w powietrzu, wodzenie palcem po śladzie.
4. Układanie cyfry 9 z kolorowego drucika kreatywnego (lub sznurka).
5. Zabawa ruchowa „Orzeł”. Dzieci przemieszczają się po pokoju. Kiedy rodzic wypowie hasło: Orzeł!, kładą się na podłodze i wykonują jednocześnie ruchy rąk i nóg.
6. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 10–11. Pisanie po śladzie wzorów cyfropodobnych i cyfry 9. Dorysowywanie do wianków kwiatów, tak, żeby każdy składał się z dziewięciu kwiatów, kolorowanie wzorów na fartuszku, kolorowanie dziewiątego dzbanka od prawej strony
7. Wykonanie ćw. 1-4 na karcie nr 9 ( KARTY MATEMATYCZNE).
Link do KART MATEMATYCZNYCH znajduje się w scenariuszu 25.03.2020r.
8. Pisanie szlaczków (kółek, laseczek) oraz cyfry 9 w zeszycie w kratkę.
Możecie poćwiczyć także pisanie cyfr od 1 do 8.
9. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych: (z wykorzystaniem woreczków)
Czy potrafisz? – zabawa orientacyjno- porządkowa.
Dziecko maszeruje po dywanie z woreczkiem na głowie, stara się by woreczek nie upadł. Siada skrzyżnie na dywan.
Piękny ukłon – zabawa z elementem skłonu w przód.
Dziecko w siadzie skrzyżnym kładzie woreczek pod brodę i podtrzymuje go. Ręce kładzie na kolanach, wykonuje skłon w przód , lekko odchyla głowę i wypuszcza woreczek na dywan .
Podziwiamy przyrodę – zabawa ćwicząca mięśni grzbietu.
Dziecko kładzie się na dywanie, wspiera się na łokciach, robi z dłoni „lornetkę” i patrzy przez nią.
Zwiedzamy Polskę – zabawa z elementem równowagi.
Dziecko kładzie woreczek na stopie. Chodzi ostrożnie, opierając się na pięcie, uważa, by woreczek nie spadł.
Rzuć i złap – zabawa z elementem rzutu i chwytu.
Dziecko podrzuca woreczek w górę i łapie go tak, by nie upadł na dywan.
Żabki na łące – zabawa z elementem podskoku.
Dziecko kładzie woreczek między stopy, wykonuje podskoki obunóż.
Łowimy ryby – zabawa ćwicząca stopy.
Dziecko siada w siadzie skrzyżnym. Chwyta woreczek palcami stopy i podnosi go do góry.
Idź! – Stój! – zabawa uspokajająca.
Dziecko w zależności od polecenia rodzica maszeruje lub stoi nieruchomo.
(Każdą zabawę można powtarzać kilkakrotnie.)