cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Regiony Polski – 7.05.2020r.

– budzenie zainteresowania pięknem i bogactwem naszego kraju,
– kształtowanie tożsamości narodowej,
– rozwijanie zdolności plastycznych,
– bogacenie wiedzy na temat własnego kraju.

1. Rozpoczynamy piosenką „Jesteśmy Polką i Polakiem”. /zachęcam do wspólnego śpiewania i tańca/. Tę piosenkę na pewno pamiętacie, gdyż uczyliśmy się jej przed Świętem Niepodległości.

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

2. Praca z mapą Polski. – wykorzystajcie mapę, którą macie w domu lub zdjęcie mapy zamieszczone poniżej.

Wskaż na mapie Wisłę, czyli najdłuższą rzekę w Polsce, Morze Bałtyckie, góry Tatry oraz miejsce, w którym znajduje się stolica Polski, czyli Warszawa.
Zwróć uwagę, jakim kolorem zaznaczone są góry.
Kolor zielony oznacza niziny natomiast na niebiesko zaznaczone są rzeki i jeziora.

3. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne regiony Polski.

(ilustracje zamieszczono poniżej)

4. Zabawa „ O którym obrazku opowiadam”.

Rodzic opisuje wybrany obrazek, przedstawiający dowolny region Polski a dziecko zgaduje, o którym obrazku R. opowiada. Następnie dziecko mówi, w którym miejscu na mapie Polski, znajduje się ten region. Kolejne obrazki mogą opisywać już dzieci.

5. Układanie zdań z wyrazami: Polska, Bałtyk, Tatry, Wisła, Mazury, Warszawa.

Dzielenie na sylaby powyższych wyrazów, wskazywanie pierwszej i ostatniej głoski.

6. Zabawa ruchowa „Góry i Mazury”. Na hasło: góry, dzieci chodzą powoli z wysokim unoszeniem kolan, a na hasło: Mazury, dzieci w siadzie skrzyżnym, rozkładają ręce na boki i odpychają się raz w prawo, a raz w lewo, naśladując pływanie na łódce.

7. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 2–3.

Pisanie po śladzie podpisu pod mapą Polski. Rozmowa na temat rysunków umieszczonych na mapie.

8. Piękny jest nasz kraj – twórcza zabawa plastyczna.

Poszukajmy w czasopismach, przewodnikach lub atlasach różnych zakątków naszego kraju i poprośmy dzieci, by wskazały miejsca, które podobają się najbardziej i dlaczego. Omówmy następnie, co one przedstawiają. Zastanówmy się również, co możemy robić w tych miejscach.

Potrzebne będą: zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, kredki/farby/pastele, kartki, klej. Z dostępnych materiałów wykonujemy obrazek, przedstawiający miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.

Jeśli jest problem ze znalezieniem powyższych materiałów to po prostu namaluj farbami krajobraz wybranego regionu Polski.

9. Nauka „Piosenki młodego patrioty”.

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

Po osłuchaniu z melodią i ze słowami, dzieci próbują śpiewać refren piosenki. Następnie mogą powtórzyć słowa piosenki i spróbować zaśpiewać piosenkę kilka razy.

„Piosenka młodego patrioty”

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

1.Dziecko to taki patriota mały
na co dzień, a nie od święta.
Polską znam flagę i polskie godło.
Hymn ojczysty pamiętam.

Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska,
To Polska, to Polska, to Polska!
A biało czerwone są barwy ulubione
To Polska, to Polska, to Polska!

2.Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce,
więc czekam na geografię.
Uczę się pilnie polskiej historii
najlepiej jak potrafię.

Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska…

3.Dziecko to taki patriota mały
w myślach i czynach przejrzysty.
Brzydkich wyrazów ja nie używam
dbam o język ojczysty.

Ref. Bo moje miasto, bo moja wioska…

10. Na koniec zapraszam chętne dzieci na 2 filmy podsumowujące nasze zajęcia. Z filmu pt. „Wędrówki z mapą” dowiesz się wielu ciekawostek na temat mapy oraz najważniejszych miejsc w Polsce. Drugi film „Od gór do morza – krajobrazy polskie” ukaże Ci piękno polskiego krajobrazu. 

Miłego oglądania!

https://www.youtube.com/watch?v=uK6S7d_QykQ

https://www.youtube.com/watch?v=kHg_tid5mP4