– poznanie znaku + (dodawania),
– doskonalenie umiejętności dodawania,
– rozwijanie umiejętności układania działań matematycznych,
– rozwijanie logicznego myślenia.
Pomoce: obrazki ze zwierzętami, kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi + i =, KP5.
Przebieg zajęć:
1.Zadania matematyczne ilustrujące czynność dodawania.
Podczas rozwiązywania zadań wykorzystujemy cyfry i znaki z klasera lub z KA, k. 12
Zadanie 1
Na łące pasły się 4 krowy (układamy na podłodze lub stole obrazki przedstawiające 4 krowy), a potem gospodarz przyprowadził jeszcze 2 krowy (dokładamy 2 obrazki).
Ile krów było razem na łące?
Zamiast obrazków można użyć dowolnych przedmiotów, np. kredek, klocków itp.
Dziecko przelicza wszystkie „krowy” i mówi: 4 i 2 to 6. Odpowiada: Na łące było razem 6 krów.
Zadanie 2
3 kury dziobały ziarenka, a potem dołączyły jeszcze 4 kury. Ile kur dziobało ziarenka?
Tak jak w poprzednim zadaniu dziecko posługuje się obrazkami/liczmanami. Do tego zadania będą potrzebne także kartoniki z cyframi i znakami.
Dziecko układa 3 obrazki i podpisuje odpowiednią cyfrą, następnie układa 4 obrazki i podpisuje ten zbiór cyfrą, przelicza wszystkie liczmany i dokłada kolejną cyfrę. Wskazując kolejne cyfry mówi: 3 i 4 to 7.
Mówimy dziecku, że zamiast „i” w matematyce używamy znaku „+” czyli dodać. Dodawanie oznacza łączenie elementów.
Zamiast mówić „to” w matematyce posługujemy się znakiem „=” czyli równa się.
Dziecko wyszukuje w klaserze znak „+” i „=” i wstawia je między cyframi. Tworzy zapis: 3+4=7 i czyta 3 dodać 4 równa się 7. Odpowiada: Ziarenka dziobało 7 kur.
Zadanie 3
W chlewiku były 2 świnki i 7 prosiąt. Ile zwierząt było w chlewiku?
Posługując się liczmanami a następnie cyframi i znakami dziecko układa działanie: 2+7= 9 i odczytuje je. Odpowiada: W chlewiku było 9 zwierząt.
2. Rozmowa na temat ilustracji w kartach pracy. KP5, ćw. 2 s. 12.
Ile jajek włożył Trampolinek do koszyka?
Oglądanie obrazków w kartach pracy, liczenie jajek, odczytywanie działań.
3. Próba samodzielnego układania zadań z treścią.
Rodzic pomaga dziecku ułożyć działania matematyczne na dodawanie z wykorzystaniem cyfr i znaków, np. 1+2=, 3+3=, 6+2=, 4+5= itp. Dziecko próbuje ułożyć zadanie o wiejskich zwierzętach do ułożonego działania. Posługując się liczmanami ustala wynik dodawania i uzupełnia działanie i je odczytuje.
4. Wykonywanie matematycznych ćwiczeń 3 i 4 w KP5, s. 13.
Czytanie działań do rysunków, układanie i uzupełnianie działań do obrazków.
5. Wykonanie zadań na dodawanie na załączonych kartach pracy.
7. Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik.
a) ćw. bieżne: Koń biega po podwórzu.
Bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.
b) ćw. szyi: Koń kiwa głową.
Rozkrok, skłony głowy w przód i tył.
c) ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:
Stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy z przodu o podłoże.
d) ćw. zręczności: Koń na biegunach.
Siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.
e) zabawa bieżna: Konie i wózki:
Dzieci ustawione dwójkami, jedno za drugim, twarzą wózki i konie. Pierwsze podaje ręce w tył drugiemu. Bieg w różnym tempie, przeplatany marszem. Po pewnym czasie zmieniamy miejsce w parach.
f) Marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.