cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Liczymy zwierzęta w zagrodzie – 13.05.2020r.

– poznanie znaku + (dodawania),

– doskonalenie umiejętności dodawania,

– rozwijanie umiejętności układania działań matematycznych,

– rozwijanie logicznego myślenia.

Pomoce: obrazki ze zwierzętami, kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi + i =, KP5.

Przebieg zajęć:

1.Zadania matematyczne ilustrujące czynność dodawania.

Podczas rozwiązywania zadań wykorzystujemy cyfry i znaki z klasera lub z KA, k. 12

Zadanie 1

Na łące pasły się 4 krowy (układamy na podłodze lub stole obrazki przedstawiające 4 krowy), a potem gospodarz przyprowadził jeszcze 2 krowy (dokładamy 2 obrazki).

Ile krów było razem na łące?

Zamiast obrazków można użyć dowolnych przedmiotów, np. kredek, klocków itp.

Dziecko przelicza wszystkie „krowy” i mówi: 4 i 2 to 6. Odpowiada:  Na łące było razem 6 krów.

Zadanie 2

3 kury dziobały ziarenka, a potem dołączyły jeszcze 4 kury. Ile kur dziobało ziarenka?

Tak jak w poprzednim zadaniu dziecko posługuje się obrazkami/liczmanami. Do tego zadania będą potrzebne także kartoniki z cyframi i znakami.

Dziecko układa 3 obrazki i podpisuje odpowiednią cyfrą, następnie układa 4 obrazki i podpisuje ten zbiór cyfrą, przelicza wszystkie liczmany i dokłada kolejną cyfrę. Wskazując kolejne cyfry mówi: 3 i 4 to 7.

Mówimy dziecku, że zamiast „i” w matematyce używamy znaku „+” czyli dodać. Dodawanie oznacza łączenie elementów.
Zamiast mówić „to” w matematyce posługujemy się znakiem „=” czyli równa się.

Dziecko wyszukuje w klaserze znak „+” i „=” i wstawia je między cyframi. Tworzy zapis: 3+4=7 i czyta 3 dodać 4 równa się 7. Odpowiada:  Ziarenka dziobało 7 kur.

Zadanie 3

W chlewiku były 2 świnki i 7 prosiąt. Ile zwierząt było w chlewiku?

Posługując się liczmanami a następnie cyframi i znakami dziecko układa działanie: 2+7= 9 i odczytuje je. Odpowiada:  W chlewiku było 9 zwierząt.

2. Rozmowa na temat ilustracji w kartach pracy. KP5, ćw. 2 s. 12.

Ile jajek włożył Trampolinek do koszyka?

Oglądanie obrazków w kartach pracy, liczenie jajek, odczytywanie działań.

 3. Próba samodzielnego układania zadań z treścią.

Rodzic pomaga dziecku ułożyć działania matematyczne na dodawanie z wykorzystaniem cyfr i znaków, np. 1+2=, 3+3=, 6+2=, 4+5= itp. Dziecko próbuje ułożyć zadanie o wiejskich zwierzętach do ułożonego działania. Posługując się liczmanami ustala wynik dodawania i uzupełnia działanie i je odczytuje.

4. Wykonywanie matematycznych ćwiczeń 3 i 4 w KP5, s. 13.

Czytanie działań do rysunków, układanie i uzupełnianie działań do obrazków.

5. Wykonanie zadań na dodawanie na załączonych kartach pracy.

Karty pracy – dodawanie

7. Ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik.

a) ćw. bieżne: Koń biega po podwórzu.

Bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.

b) ćw. szyi: Koń kiwa głową.

Rozkrok, skłony głowy w przód i tył.

c) ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:

Stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy z przodu o podłoże.

d) ćw. zręczności: Koń na biegunach.

Siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.

e) zabawa bieżna: Konie i wózki:

Dzieci ustawione dwójkami, jedno za drugim, twarzą wózki i konie. Pierwsze podaje ręce w tył drugiemu. Bieg w różnym tempie, przeplatany marszem. Po pewnym czasie zmieniamy miejsce w parach.

f) Marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.