Zabawa tematyczno – dydaktyczna
– kształtowanie koncentracji uwagi,
– rozwijanie wiadomości na temat korzyści płynących z hodowli zwierząt,
– doskonalenie analizy słuchowo wzrokowej,
– bogacenie słownika,
– rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni.
Pomoce: obrazki ze zwierzętami, wyrazy do czytania globalnego z nazwami zwierząt, plastelina.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa z obrazkami ze zwierzętami.
Ten oraz podobne obrazki znajdziecie w internecie pod hasłem “Zwierzęta w zagrodzie”.
Po wydrukowaniu, należy je porozcinać i ułożyć na stole grzbietem do góry, tak, żeby nie było widać co się na nich znajduje.
Dziecko losuje obrazek.
Nazywa zwierzę. Dzieli nazwę na sylaby, głoskuje wyraz.
Następnie układa zdanie z jego nazwą. Liczy wyrazy w zdaniu. Próbuje przeczytać podpis pod obrazkiem – globalne czytanie wyrazów.
2. Układanie zagadek o zwierzętach. Obrazki leżą na stole
Dziecko opowiada o wybranym zwierzęciu, nie podając jego nazwy – rodzic odgaduje, co to za zwierzę i odszukuje obrazek. I odwrotnie rodzic opisuje jakieś zwierzę a dziecko odgaduje i wskazuje zwierzę na obrazku.
3. Układanie nazw zwierząt z wiejskiej zagrody z liter alfabetu ruchomego z klasera, np. kura, krowa, owca, koza, indyk, kot, pies, kogut itp. /Uwaga, dzieci układają te wyrazy, w których nie ma zmiękczeń, dwuznaków i trudności ortograficznych/
4. Zabawy językowe: tworzenie zgrubień i zdrobnień do podanych wyrazów np.: pies-piesek, psisko; kot-kotek, kocisko; kogut- kogucik – kogucisko itp.
5. Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi – film.
Obejrzyj film o zwierzętach, utrwalisz sobie wiadomości na ich temat (gdzie mieszkają, czym się żywią itp.) Zwróć uwagę szczególnie na informacje mówiące o tym, jakie korzyści mamy z hodowli zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytania:
Co nam dają krowy? Co można wytworzyć z mleka?
Jakie inne zwierzęta dają mleko?
Do jakiej grupy zwierząt możemy zaliczyć kury, kaczki, gęsi, indyki?
Jakie korzyści mamy z hodowli kur (innych ptaków)?
Po co ludzie hodują świnie?
Co nam dają owce?
Po co ludzie hodują konie?
Jak ważne są pszczoły?
6. Korzyści z hodowli zwierząt – KP5, s. 12, ćw. 1.
Jakie produkty zostały zrobione z mleka?
7. Zabawa ruchowa „Zwierzęta hodowlane”.
Dz. losuje obrazek ze zwierzątkiem, a następnie naśladuje jego sposób poruszania się.
8. Zabawa przy piosence „Bo na wsi”.
Wspólne śpiewanie refrenu, wymyślanie gestów do słów refrenu.
https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g
9. Zabawy logopedyczne „Gimnastyka buzi i języka”.
„Mruczenie” – ćwiczenie rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.
„Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarze wydając dźwięki: opukiwanie nad górna wargą – mówią www…, pod dolną wargą– zzz…, klatka piersiowa –żżż…,
„Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Dzieci nabierają powietrze i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w lewą i prawą stronę.
„Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają czubkiem języka – naśladują odgłos stukania końskich kopyt.
„Kotki pija mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język, na przemian szeroki i wąski, płaski lub zaostrzony, następnie unoszą lekko brzegi języka do zębów.
10. Lepienie z plasteliny zwierząt.
Na pewno masz w domu plastelinę – spróbuj ulepić wybrane zwierzę z wiejskiej zagrody. Uwzględnij charakterystyczne cechy budowy ciała zwierzęcia, pamiętaj o proporcjach. Jeśli masz w domu klocki – zbuduj dla swoich plastelinowych zwierząt zagrodę. Z czego jeszcze oprócz klocków możesz ją zrobić?
11. Karty pracy.
W wolnych chwilach wykonaj zadania na zamieszczonych kartach pracy. Utrwalisz litery, poćwiczysz czytanie, usprawnisz grafomotorykę i logiczne myślenie.
W zadaniach matematycznych występuje także odejmowanie. Proszę, aby dzieci wykonały tylko działania na dodawanie, resztę uzupełnią w dalszym czasie. Chyba, ze któreś dziecko potrafi już odejmować – to zrobi już teraz.
POWODZENIA!