Zadanie 1.
Rozmowa z wykorzystaniem kalendarza – wprowadzenie do tematu
Oglądanie z dzieckiem kalendarza. Zwrócenie dziecku uwagi na to, dlaczego niektóre daty zaznaczane są kolorem czerwonym. Zapytanie Co to znaczy święto ? Wyjaśnia dziecku, że 26 maja obchodzimy Dzień Matki , a 23 czerwca Dzień Ojca. Pyta dziecko dlaczego rodzice mają swoje święto. Chętne dzieci wypowiadają się na ten temat.
Zadanie 2.
Rodzicielska niespodzianka – rozmowa na podstawie opowiadania czytanego przez rodzica
Cele : rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka
Pomoce: Książka s. 72- 73
Praca z dzieckiem z wykorzystaniem Książki s. 72 – 73.
a / Rodzic czytając opowiadanie prezentuje ilustracje do niego zawarte w Książce.
Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca. Przygotujemy dla nich wiele niespodziane. Ale to wcale nie koniec niespodzianek. Rodzice także mają dla was coś – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole i opowiedzą o swojej pracy.
Pierwszym rodzicem , który odwiedził dzieci w przedszkolu był tata Ali, który jest zawodowym treserem psów. Przyszedł w labradorem o imieniu Bosman i zaprosił wszystkie dzieci na podwórko. Na rozkaz taty Ali Bosman wykonywał wszystkie polecenia.
Potem do przedszkola przyszła mama Emilki, która jest aktorką. Przyniosła ze sobą całą walizkę kukiełek i lalek teatralnych. Pokazywała jak wkładać na rękę, jak poruszać kukiełką.
Następnego dnia gościem w przedszkolu była pani dietetyczka mama Zuzi, którza opowiadała, co trzeba jeść, żeby zdrowym być.
Ciekawe , kto nas dzisiaj odwiedzi zastanawiała się Ada idąc do przedszkola. A może to wy kogoś odwiedzicie – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo.
Pani przy śniadaniu powiedziała nam, że kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Dzieci zgadywały gdzie to może być. Gdy byli już niedaleko tego miejsca, Ada krzyknęła : Ja wiem ! Ośrodek zdrowia, tutaj pracuje moja mama !
Mama Ady w białym fartuchu przywitała gości i zaprosiła na małą wycieczkę po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie trzeba zarejestrować się do specjalisty, w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do badania. Kto chciał mógł posłuchać bicia swojego serca zakładając lekarskie słuchawki zwane stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego stanęła … mama Zosi.
Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki ? Oczywiście zgłosili się wszyscy.
A pokażcie mi jak to robicie ? – spytała mama Zosi wyjmując z szuflady plastikową szczękę i szczoteczkę. Konrad wziął w rękę szczoteczkę i raz, dwa przejechał po zębach w prawo iw lewo.
– Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak i mama Zosi zaprezentowała prawidłowy pokaz czyszczenia. Na koniec zaproponowała wszystkim mały przegląd zębów. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła, że tak zdrowych zębów życzyłaby wszystkim swoim pacjentom.
A może ja zostanę dentystką ? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam ….. „
b/ Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w Książce:
– Kto odwiedził dzieci w przedszkolu ?
– Czym zajmują się rodzice tych dzieci ?
– Na czym polega praca dentysty ?
– Dlaczego rodzice są ważni w życiu dziecka ?
Zadanie 3.
Zabawa pantomimiczna
Rodzic odgrywa scenkę przed dzieckiem na temat Co robi tata lub mama ? – dziecko odgaduje , a następnie zamiana ról – dziecko pokazuje co ono robi, a rodzic odgaduje.
Zadanie 4.
Macie do wykorzystania karty pracy. Powiedźcie, jakie zawody są na tych ilustracjach. Chętne dzieci zachęcam do ich pokolorowania.
Miłej pracy
Pozdrawiamy