Cele:
– wzbogacanie wiedzy o zwierzętach,
– wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich,
– doskonalenie analizy słuchowej wyrazów,
– doskonalenie umiejętności manualnych.
Pomoce: obrazki ze zwierzętami, biała kartka A4, kredki, plastelina.
1. Rozwiązanie zagadki.
Duży ogród w środku miasta,
dużo domków w nim i klatek.
Zajrzyj tam by się przekonać,
co zwierzęta robią latem. /zoo/
2. Rozmowa na temat: Co to jest zoo?
Swobodne wypowiedzi dzieci o zwierzętach mieszkających w zoo.
Czy dzieci były w zoo?
3. Oglądanie zwierząt na obrazkach, nazywanie, dzielenie nazw na sylaby np. z KA, k. 9.
4. Umieszczenie zwierząt na dużej kartce. Obrysowanie flamastrem zwierząt – wybiegi.
5. Zapoznanie z opowiadaniem Urszuli Piotrowskiej Plastelinowe zoo.
Od rana padał deszcz. Padał i padał. Wszędzie przybywało kałuż, które chlupotały, chlup, chlup. Dzieci były w złych humorach, bo przecież na dzisiaj zaplanowano wycieczkę do zoo. Nawet Trampolinek nie wiedział, jak je pocieszyć.
A wtedy pani wyjęła z szafy plastelinę, różne pudełka, patyczki oraz kolorową bibułkę i położyła na stolikach.
– Do czego to będzie nam potrzebne? – zapytał Trampolinek.
– Zrobimy własny ogród zoologiczny – powiedziała pani. – Zbudujemy alejki, ogrodzenia, wybiegi, zagrody, gniazda, domki i zamieszkają w nich ulepione przez nas zwierzęta.
– Ale wspaniały pomysł, hej hop!
Przedszkolaki natychmiast wzięły się do pracy. A pani pomagała im we wszystkim i zadawała zagadki:
Jak nazwiemy takie zwierzę, które trąbą wodę bierze
i polewa całe ciało – wody trzeba więc niemało.
– Słoń, słoń! – wołały dzieci i już po chwili po wybiegu spacerowały plastelinowe słoniki i piły wodę ze strumyka.
Trampolinek poszukał zielonej plasteliny, podzielił ją na kawałki i zaczął wałkować.
– Trampolinku, słoń nie ma takiej długiej trąby – tłumaczyła przyjacielowi Ola.
– Masz rację, Olu, ale ja z tego wałeczka zrobię coś innego.
Pani od razu domyśliła się, co to będzie i powiedziała:
Groźnie syczy, pluje jadem, bo jest niebezpiecznym gadem.
Zwinnie wije się jak lina – lepiej z taką nie zaczynaj!
– Żmija, żmija! – rozległy się okrzyki, a potem syczenie, sss…, sss…
I Trampolinek ulepił długą żmiję. Szybko umieścił ją w terrarium, żeby nie uciekła.
A pani zadała kolejną zagadkę:
Zjada mięso z apetytem i potrząsa grzywą przy tym.
Królem zwierząt jest na świecie, ale o tym dobrze wiecie.
Oczywiście, dzieci dobrze wiedziały, że chodzi o lwa. A kiedy zoo było już gotowe i zamieszkało w nim oprócz słoni, lwów i żmij jeszcze mnóstwo innych zwierząt, pani zaproponowała wesołą zabawę.
Wymyśliła, żeby przedszkolaki naśladowały zwierzęta. I proszę bardzo: skakały jak kangury, wyciągały szyje jak żyrafy, skradały się jak tygrysy, pohukiwały jak sowy, a nawet trąbiły jak słonie. To był naprawdę udany dzień, chociaż za oknem wciąż padał deszcz.
6. Rozmowa na temat treści opowiadania:
Jak wygląda ogród zoologiczny?
O jakich zwierzętach była mowa?
Jakie inne zwierzęta można spotkać w zoo?
Jakie zwierzęta ulepiły przedszkolaki z plasteliny?
7. Zwierzęta w zoo – film
W filmie zobaczysz różne zwierzęta żyjące w zoo oraz posłuchasz ich odgłosów.
https://www.youtube.com/watch?v=pXUjI8B77H4 .
8. Zabawy ruchowe „Zwierzątka”.
„wąż”- pełzanie na brzuchu bez użycia rąk,
„czapla” – chodzenie z wysoko uniesionymi kolanami;
„ paw”- chodzenie w przysiadzie z rękami splecionymi na plecach;
„ kangury” – podskoki;
„żółw”- przewracanie na boki, na plecy;
„stonoga”- wspólne przemieszczanie się po sali na pośladkach;
„leniwiec”- powolne poruszanie na czworakach, przewracanie na plecy.
9. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 30–31 – utrwalanie nazw zwierząt, opisywanie ich wyglądu, przypomnienie, które z przedstawionych na zdjęciach zwierząt są ptakami, kolorowanie konturowego rysunku papugi.
10. Podziel nazwy zwierząt na sylaby, pokoloruj je.
Analiza sylabowa – karta pracy
11. Lepienie z plasteliny dowolnego zwierzątka.
Spróbuj teraz ulepić jakieś zwierzę żyjące w zoo z plasteliny. Jeśli nie masz plasteliny to narysuj dowolne zwierzę egzotyczne kredkami.