cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Plastelinowe Zoo – 18.05.2020r.

Cele:

– wzbogacanie wiedzy o zwierzętach,

– wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich,

– doskonalenie analizy słuchowej wyrazów,

– doskonalenie umiejętności manualnych.

Pomoce: obrazki ze zwierzętami, biała kartka A4, kredki, plastelina.

1. Rozwiązanie zagadki.

Duży ogród w środku miasta,
dużo domków w nim i klatek.
Zajrzyj tam by się przekonać,
co zwierzęta robią latem. /zoo/

2. Rozmowa na temat: Co to jest zoo?

Swobodne wypowiedzi dzieci o zwierzętach mieszkających w zoo.

Czy dzieci były w zoo?

3. Oglądanie zwierząt na obrazkach, nazywanie, dzielenie nazw na sylaby np. z KA, k. 9.

4. Umieszczenie zwierząt na dużej kartce. Obrysowanie flamastrem zwierząt – wybiegi.

5. Zapoznanie z opowiadaniem Urszuli Piotrowskiej Plastelinowe zoo.

Od rana padał deszcz. Padał i padał. Wszędzie przybywało kałuż, które chlupotały, chlup, chlup. Dzieci były w złych humorach, bo przecież na dzisiaj zaplanowano wycieczkę do zoo. Nawet Trampolinek nie wiedział, jak je pocieszyć.

A wtedy pani wyjęła z szafy plastelinę, różne pudełka, patyczki oraz kolorową bibułkę i położyła na stolikach.

– Do czego to będzie nam potrzebne? – zapytał Trampolinek.

– Zrobimy własny ogród zoologiczny – powiedziała pani. – Zbudujemy alejki, ogrodzenia, wybiegi, zagrody, gniazda, domki i zamieszkają w nich ulepione przez nas zwierzęta.

– Ale wspaniały pomysł, hej hop!

Przedszkolaki natychmiast wzięły się do pracy. A pani pomagała im we wszystkim i zadawała zagadki:

Jak nazwiemy takie zwierzę, które trąbą wodę bierze

i polewa całe ciało – wody trzeba więc niemało.

Słoń, słoń! – wołały dzieci i już po chwili po wybiegu spacerowały plastelinowe słoniki i piły wodę ze strumyka.

Trampolinek poszukał zielonej plasteliny, podzielił ją na kawałki i zaczął wałkować.

– Trampolinku, słoń nie ma takiej długiej trąby – tłumaczyła przyjacielowi Ola.

– Masz rację, Olu, ale ja z tego wałeczka zrobię coś innego.

Pani od razu domyśliła się, co to będzie i powiedziała:

Groźnie syczy, pluje jadem, bo jest niebezpiecznym gadem.

Zwinnie wije się jak lina – lepiej z taką nie zaczynaj!

Żmija, żmija! – rozległy się okrzyki, a potem syczenie, sss…, sss…

I Trampolinek ulepił długą żmiję. Szybko umieścił ją w terrarium, żeby nie uciekła.

A pani zadała kolejną zagadkę:

Zjada mięso z apetytem i potrząsa grzywą przy tym.

Królem zwierząt jest na świecie, ale o tym dobrze wiecie.

Oczywiście, dzieci dobrze wiedziały, że chodzi o lwa. A kiedy zoo było już gotowe i zamieszkało w nim oprócz słoni, lwów i żmij jeszcze mnóstwo innych zwierząt, pani zaproponowała wesołą zabawę.

Wymyśliła, żeby przedszkolaki naśladowały zwierzęta. I proszę bardzo: skakały jak kangury, wyciągały szyje jak żyrafy, skradały się jak tygrysy, pohukiwały jak sowy, a nawet trąbiły jak słonie. To był naprawdę udany dzień, chociaż za oknem wciąż padał deszcz.

6. Rozmowa na temat treści opowiadania:

Jak wygląda ogród zoologiczny?

O jakich zwierzętach była mowa?

Jakie inne zwierzęta można spotkać w zoo?

Jakie zwierzęta ulepiły przedszkolaki z plasteliny?

 7. Zwierzęta w zoo – film

W filmie zobaczysz różne zwierzęta żyjące w zoo oraz posłuchasz ich odgłosów.

https://www.youtube.com/watch?v=pXUjI8B77H4 .

8. Zabawy ruchowe „Zwierzątka”.

„wąż”- pełzanie na brzuchu bez użycia rąk,

„czapla” – chodzenie z wysoko uniesionymi kolanami;

„ paw”- chodzenie w przysiadzie z rękami splecionymi na plecach;

„ kangury” – podskoki;

„żółw”- przewracanie na boki, na plecy;

„stonoga”- wspólne przemieszczanie się po sali na pośladkach;

„leniwiec”- powolne poruszanie na czworakach, przewracanie na plecy.

9. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 30–31 – utrwalanie nazw zwierząt, opisywanie ich wyglądu, przypomnienie, które z przedstawionych na zdjęciach zwierząt są ptakami, kolorowanie konturowego rysunku papugi.

10. Podziel nazwy zwierząt na sylaby, pokoloruj je.

Analiza sylabowa – karta pracy

11. Lepienie z plasteliny dowolnego zwierzątka.

Spróbuj teraz ulepić jakieś zwierzę żyjące w zoo z plasteliny. Jeśli nie masz plasteliny to narysuj dowolne zwierzę egzotyczne kredkami.