– poznanie cyfry 0,
– przeliczanie elementów zbiorów,
– utrwalenie poznanych cyfr,
– doskonalenie umiejętności układania działań matematycznych,
– rozwijanie logicznego myślenia.
Pomoce: obrazki z małpkami i papugami, kartonik z cyfrą 0, KP5.
Przebieg zajęć:
1. Zadania matematyczne przygotowujące do wprowadzenia cyfry 0.
Podczas rozwiązywania zadań wykorzystujemy cyfry i znaki z klasera.
Zamiast obrazków ze zwierzętami można użyć dowolnych przedmiotów zastępczych/liczmanów.
Zadanie 1
Od rana był piękny, słoneczny dzień i 4 małpki w zoo chętnie spacerowały po wybiegu, biegały, figlowały (układamy obrazki z 4 małpkami). Jednak, gdy pogoda się popsuła i zaczął padać ulewny deszcz, wszystkie małpki szybko uciekły (zabieramy obrazki) i schroniły się w domku i na wybiegu nie było już żadnej małpki.
Ile małpek zostało na wybiegu?
Wyjaśniamy dzieciom pojęcie liczby zero. Zero to nic.
Zadanie 2
Zadanie ilustrujemy obrazkami podobnie jak w poprzednim zadaniu.
Na drzewie siedziało 6 papug, nagle coś je wystraszyło i wszystkie odleciały. Ile papug jest teraz na drzewie? Zero.
2. Ćwiczenia utrwalające.
Prosimy, aby dziecko przyniosło wskazaną liczbę przedmiotów, np.
(przynieś 2 kredki, 0 łyżek, 7 klocków, 0 kwiatków, 0 butów, 3 książki itp.)
3. Poznanie obrazu graficznego cyfry „0” KP5, s. 36 –omówienie kształtu.
4. Kreślenie cyfry „0” w powietrzu, wodzenie palcem po stole, po śladzie.
5. Układanie cyfry 0 z kolorowego drucika kreatywnego, sznurka.
6. ,,Wstążkowe 0”- dz. stawia stopę przed stopą, chodząc po wstążce rozłożonej na dywanie na kształcie cyfry 0.
7. Zabawa ruchowa „Zwierzęta na wybiegu”. Dzieci swobodnie biegają lub chodzą, a na hasło: burza, szybko uciekają z wybiegu i chronią się przed burzą w wyznaczonym miejscu.
8. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 36–37.
Pisanie po śladzie znaków cyfropodobnych i cyfr, kolorowanie miski, w której nie ma ziarenek, skreślanie elementów na obrazku zgodnie z treścią zadania, uzupełnianie obrazka nalepkami zgodnie z cyframi na tabliczkach.
9. Wykonanie ćw. 1-3 w KARTACH MATEMATYCZNYCH.
Link do KART MATEMATYCZNYCH znajduje się w scenariuszu 25.03.2020r.
10. Pisanie cyfry 0 w Kartach „Znam litery i liczby”, s. 66, 67.
11. Pisanie szlaczków (kółek, laseczek) oraz cyfry 0 w zeszycie w kratkę. Możecie poćwiczyć także pisanie cyfr od 1 do 9.
12. Wykonanie ćw. 3 s. 33 w KP5 – utrwalenie umiejętności dodawania.
13. Po pracy umysłowej – czas na aktywność fizyczną.
Jeśli masz w domu jakieś pluszaczki, przygotuj je, przydadzą się w czasie ćwiczeń.
Gimnastyka w domu na wesoło