cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Zwierzęta świata – 21.05.2020r.

Zajęcia przyrodniczo – społeczne

– zapoznanie z mapą świata,

– doskonalenie umiejętności rozpoznawania kontynentów na mapie,

– tworzenie kolekcji zwierząt na podstawie mapy świata,

– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,

– rozwijanie umiejętności plastycznych.

1. Wstęp

Na kuli ziemskiej żyje bardzo wiele gatunków zwierząt. Zamieszkują zarówno lądy, jak i morza i oceany. Zwierzęta potrzebują do życia odpowiedniego klimatu i środowiska a także wody, pożywienia, przestrzeni. Część z nich przystosowana jest do życia na pustyniach, w górach, w tropikalnych lasach. Niektóre są nam dobrze znane, gdyż stykamy się z nimi w codziennym życiu, inne możemy zobaczyć w zoo. Świat zwierząt – ich zwyczaje, przyzwyczajenia – jest naprawdę niezwykły, dlatego warto poznać chociaż niektóre z nich.

2. Mapa świata – rozmowa kierowana  wykorzystaniem mapy.

 Prezentacja mapy świata, wskazanie kontynentów,

(KONTYNENT – obszar lądu otoczony ze wszystkich stron morzami i oceanami)

nazywanie ich – Europa, Azja, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia.

 3. Prezentacja przykładów  zwierząt zamieszkujących poszczególne kontynenty.

 4. Wspólne odszukanie Afryki – kontynentu, który wyróżnia się ogromnym zróżnicowaniem występujących tu zwierząt egzotycznych. Przydatne informacje!

AFRYKA – drugi pod względem wielkości kontynent na Ziemi, który zachwyca pięknem i egzotyką. Są tutaj sawanny, pustynie, wiecznie zielone lasy deszczowe oraz rzeki i jeziora.
SAWANNA – wielka łąka, na której rośnie mało drzew i krzewów. Sawanny pokrywają ponad 1/3 powierzchni Afryki.
SAFARI – wyprawa na sawannę, której celem jest obserwacja zwierząt w naturze i robienie im zdjęć lub ich filmowanie.

5. Przybliżenie dzieciom ciekawostek z życia niektórych ssaków Afryki.

Żyrafa – jest najwyższym zwierzęciem na Ziemi. Zanotowany rekordzista mierzył 6,09m; samce są wyższe i cięższe od samic. Występowanie: sawanny i otwarte przestrzenie leśne.

Zebra – rano i późnym wieczorem zebry pasą się na afrykańskich sawannach. Południe spędzają odpoczywając w cieniu. Śpią na stojąco. Nie jedzą nic oprócz trawy. Często można spotkać je przy wodopoju.

Słoń – jest największym i najsilniejszym ssakiem lądowym. Osiąga wysokość prawie 4 m, waga – to 6 ton. Spośród wszystkich zwierząt słonie mają najdłuższe zęby, najdłuższe nosy (w postaci trąby) i najdłuższą pamięć.

Hipopotam – żyje na obszarach z dużą ilością wody, ponieważ większość czasu spędza pod wodą, aby utrzymać zimną i wilgotną skórę. Mimo że hipopotamy przebywają w wodzie przez dużą część życia, nie potrafią pływać. Chodzą lub stoją na powierzchniach pod wodą.

Nosorożec ma ciało koloru siwego, masywne, ciężkie, okryte grubą skórą. Mimo swego masywnego wyglądu  biega dość szybko, nawet z prędkością 50 km/h. Jest roślinożercą, który codziennie może pochłonąć wielką ilość pokarmu.

Lew – siła i jego wyniosły wygląd sprawiły, że ludzie nazwali go “królem zwierząt”. Jak wszystkie koty – lew ma gładkie i umięśnione ciało oraz szeroką klatkę piersiową. Krótkie, mocne szczęki są uzbrojone w zęby. Łapy wyposażone są w potężne pazury. Lew ma doskonały wzrok i słuch. Dzięki temu jest świetnym myśliwym.

6. Zwierzęta Afryki – film „Przygoda życia”.

https://www.youtube.com/watch?v=-lm80PTQU8I

7. Zabawa dramowa „Zwierzęta”.

Naśladowanie poruszania się wybranego dziko żyjącego zwierzęcia.

Rodzice albo rodzeństwo odgadują, jakie to zwierzę.

8. Wykonywanie ćwiczeń w kartach pracy KP5, ćw. 1, 2 s. 34 oraz ćw.3, 4 s. 35.

9. Praca plastyczna (do wyboru).

„Lew z kolorową grzywą”

https://kreatywnadzungla.pl/2019/05/praca-plastyczna-lew-z-kolorowa-grzywa.html

„Zwierzęta Afryki”

https://kreatywnadzungla.pl/2018/02/afryka-pomysl-na-prace-plastyczna.html

Przyjemnej pracy 🙂