Zadanie 1.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny. Rodzic rzuca do dziecka piłkę i jednocześnie wymawia sylabę, np. ta. Dziecko odrzuca piłkę , wypowiada tę samą sylabę i kończy słowo mówiąc imię zaczynające się na tę sylabę , np. Tadek. Można wymieniać pierwszą sylabę, a dziecko wymienia np. nazwy zabawek, nazwy zawodów, itp.
Zadanie 2.
Dziecko przy pomocy rodzica przecina ilustracje przedstawiające dzieci w strojach narodowych / oddzielnie chłopcy, oddzielnie dziewczynki /.
Zadanie 3.
Skąd jesteśmy i ile mamy lat ? – zabawy matematyczne w oparciu o ilustracje i działania dzieci
Cele : zapoznanie z kulturą innych narodów – omawianie wyglądu dzieci różnych ras i narodowości; rozwijanie umiejętności rachunkowych – przeliczanie na palcach, posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej, umiejętność określania kierunków przestrzennych; kształcenie umiejętności uważnego obserwowania i słuchania poleceń rodzica;
Pomoce: karta pracy, cz.2, nr 56; klej, kartki z bloku, ilustracje przedstawiające dzieci różnych narodowości ubranych w tradycyjne stroje; nagrane wypowiedzi dzieci w języku polskim, japońskim, francuskim, hiszpańskim;
a/ Dziecko słucha nagrań w różnych językach. Rodzic pyta, czy wypowiadały się dzieci, czy dorośli i zaprasza do zapoznania się z dziećmi, które przed chwilą się wypowiadały.
b/ Dziecko ogląda kartę pracy nr 56 – ogląda obrazki i mówi o tym , co na nich widzi. Opowiada w co są ubrane dzieci z różnych krajów, liczą place, które pokazują dzieci, mówią ile lat mają Ada, Paloma, Diego i Kazuo.
Rodzic kontynuuje rozmowę na temat obrazków i pyta jakie są dzieci na całym świecie, co to znaczy że są takie same, co najbardziej dzieci lubią robić.
c/ Rodzic opowiada dziecku , jak obchodzony jest dzień dziecka w różnych krajach.
Dzień Dziecka w innych krajach obchodzony jest w różnym czasie: w Polsce obchodzony jest 1 czerwca, we Francji 6 stycznia , w Japonii oddzielnie świętują dziewczynki 3 marca, a chłopcy 5 maja, w Hiszpanii, 15 kwietnia.
Nie że nie każde dziecko ma tak dobrze jak w Polsce i nie każde dostaje prezenty na Dzień Dziecka. We Francji obowiązkowa jest uroczysta kolacja, do której zasiadają dzieci i rodzice, a na deser podaje się ciasto z wróżbami. W Hiszpanii tym dniu organizowane są różnego rodzaju akcje promujące dobro dzieci i ich prawa na świecie. W Japonii w Dniu Dziecka, który obchodzą chłopcy wiąże się tradycja wywieszania przed domem specjalnie przygotowanego latawca w kształcie karpia. Taki latawiec jest wykonany z papieru lub z materiału. Dziewczynki w tym dniu przygotowują się na festiwal lalek. W tym dniu składane są im dziewczynkom, modli za ich zdrowie i szczęście. Japończycy w tym dniu dekorują swoje domy lalkami i kwiatami śliwki.
A jak Ty chciałbyś obchodzić Dzień Dziecka, opowiedz.
c/ Zabawa dydaktyczna Kartka z albumu
Rodzic wysypuje ilustracje dzieci w strojach tradycyjnych wcześniej przecięte na pół. Zadaniem dziecka jest dobrać w pary chłopców i dziewczynki w strojach z tego samego kraju. Następnie powiedzieć z jakiego kraju pochodzą dzieci. Dziecko następnie nakleja sylwety na kartonie wg instrukcji rodzica, np. na środku naklej zdjęcia dzieci z Polski, w prawym rogu na górze naklej zdjęcia dzieci z Japonii, na dole dzieci z Francji i Hiszpanii.
Na dole dziecko przy pomocy rodzica nakleja napis
DZIEŃ DZIECKA
I wspólnie z dzieckiem odczytują ten napis . Można dziecko zapytać, czy rozpoznaje w tym napisie literki, które już zna.
Zadanie 4.
Zabawa ruchowa przy wierszu B. Formy
Tańczyć wszyscy lubimy / poruszamy biodrami naśladując taniec /
Duże koło robimy / podajemy sobie ręce z rodzicem /
Teraz głośno tupiemy / tupiemy /
Klaskać dobrze umiemy / klaszczemy /
Wiemy, co to jest koło / maszerujemy po okręgu koła/
W nim idziemy wesoło / maszerujemy i klaszczemy /
Na bębenku gra pani / naśladujemy grę na bębenku /
Zatańczymy dziś dla niej / podajemy sobie ręce i wykonujemy obrót .
Zachęcamy do wystawiania prac w naszej galerii.
Miłej pracy
Pozdrawiamy