– poznanie znaku – (odejmowania),
– doskonalenie umiejętności odejmowania,
– rozwijanie umiejętności układania działań matematycznych,
– rozwijanie logicznego myślenia,
Pomoce: liczmany (klocki, kredki, patyczki), kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi – i =, KP5
1. Zadania matematyczne ilustrujące czynność odejmowania.
Podczas rozwiązywania zadań wykorzystujemy liczmany, cyfry i znaki z klasera.
Zadanie 1
Ola kupiła 6 kwiatów dla mamy, (układamy 6 liczmanów) 3 kwiatki oddała bratu (zabieramy 3 liczmany). Ile kwiatków zostało Oli? Dziecko przelicza liczmany, które zostały i mówi: było 6 zabraliśmy 3, zostało 3.
Odpowiada: Oli zostały 3 kwiatki.
Zadanie 2
Ola upiekła dla rodziców 8 babeczek. Razem z bratem zjadła 2 babeczki. Ile babeczek zostało?
Tak jak w poprzednim zadaniu dziecko posługuje się liczmanami. Do tego zadania będą potrzebne także kartoniki z cyframi i znakami.
Dziecko układa 8 liczmanów (babeczki, które upiekła Ola) i podpisuje odpowiednią cyfrą, następnie zabiera 2 liczmany (babeczki, które zostały zjedzone) i podpisuje liczmany, które zostały zabrane odpowiednią cyfrą, przelicza liczmany, które zostały i dokłada kolejną cyfrę. Wskazując kolejne cyfry mówi: było 8 zabraliśmy(odjęliśmy) 2 to zostało 6.
Mówimy dziecku, że w matematyce, gdy chcemy dowiedzieć się, ile czegoś zostało to używamy znaku „-” czyli odjąć.
Prezentacja znaku – (odejmowania).
Dzieci powinny pamiętać, że przy podawaniu wyniku posługujemy się znakiem „=” czyli równa się.
Dziecko wyszukuje w klaserze znak „-” i „=” i wstawia je między cyframi 8 2 6
Tworzy zapis: 8-2=6 i czyta 8 odjąć 2 równa się 6. Odpowiada: Zostało 6 babeczek.
Zadanie 3
Ola chciała przygotować niespodziankę dla mamy. Postanowiła, że zrobi obrazek. Miała 8 serduszek, ale wykorzystała tylko 4. Ile serduszek zostało Oli? Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 8 – 4 = 4.
Dziecko czyta: 8 odjąć 4 równa się 4 i odpowiada. Oli zostały 4 serduszka.
Zadanie 4
Ola postanowiła zrobić obrazek również dla taty. Miała 9 kolorowych wstążek, a wykorzystała 6. Ile wstążek zostało Oli?
Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 9 – 6 = 3.
Dziecko czyta: 9 odjąć 6 równa się 3 i odpowiada. Oli zostały 3 wstążki.
2. Wykonywanie ćwiczenia 1 w KP5, s. 20.
3. Próba samodzielnego układania zadań z treścią.
Dzieci samodzielnie lub z pomocą układają zadania z treścią i działania na odejmowanie.
4. Zabawa ruchowa „Kolorowe kwiaty”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał dzieci kucają, powoli wstają i unoszą ręce do góry.
5. Wykonywanie ćwiczeń 2, 3 w KP5, s. 20–21.
6. Karta pracy – utrwalenie odejmowania.
7. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem piłki.
Swobodne zabawy z piłką.
Dziecko podrzuca piłkę, łapie, odbija od podłogi – obiema rękami: raz jedną, raz drugą ręką.
„Odwróć się i złap” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dz. kładzie piłkę na głowie, następnie na hasło : Puść i złap” -puszcza piłkę za plecami, odwraca sie i szybko ją łapie.
„Piesek bawi się piłką”- zabawa z czworakowaniem
Dz. chodzi na czworakach i prowadzi piłkę czołem. Podczas czworakowania ma całe dłonie ułożone na podłodze, kolana trzyma pod brzuchem.
„Toczenie piłki” – ćwiczenie stóp.
Dz. opiera stopę na piłce. Toczy piłkę do przodu raz jedną raz drugą stopą.
„Tocz piłkę przed sobą”- ćwiczenie tułowia.
Dz. stoi w rozkroku, piłka leży na podłodze. Wykonuje skłon w przód, kolana ma proste, toczy piłkę z ręki do ręki szerokim ruchem.
„Rzuć i złap”- zabawa bieżna.
Dz. biegnie z piłką trzymając oburącz. Zatrzymuje się, podrzuca piłkę w górę i próbuje ją złapać
„Skacz razem z piłką” – zabawa z elementem podskoku.
Dz. obija piłkę i skacze tak długo jak odbija się piłka.