cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Obrazek dla mamy i taty – 27.05.2020r.

poznanie znaku   –  (odejmowania),

– doskonalenie umiejętności odejmowania,

– rozwijanie umiejętności układania działań matematycznych,

– rozwijanie logicznego myślenia,

Pomoce: liczmany (klocki, kredki, patyczki), kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi – i =, KP5

1. Zadania matematyczne ilustrujące czynność odejmowania.

Podczas rozwiązywania zadań wykorzystujemy liczmany,  cyfry i znaki z klasera.

Zadanie 1

Ola kupiła 6 kwiatów dla mamy, (układamy 6 liczmanów) 3 kwiatki oddała bratu (zabieramy 3 liczmany).  Ile kwiatków zostało Oli? Dziecko przelicza liczmany, które zostały i mówi: było 6 zabraliśmy 3, zostało 3.

Odpowiada: Oli zostały 3 kwiatki. 

Zadanie 2

Ola upiekła dla rodziców 8 babeczek. Razem z bratem zjadła 2 babeczki. Ile babeczek zostało?

Tak jak w poprzednim zadaniu dziecko posługuje się liczmanami. Do tego zadania będą potrzebne także kartoniki z cyframi i znakami.

Dziecko układa 8 liczmanów (babeczki, które upiekła Ola) i podpisuje odpowiednią cyfrą, następnie zabiera 2 liczmany (babeczki, które zostały zjedzone) i podpisuje liczmany, które zostały zabrane odpowiednią cyfrą, przelicza liczmany, które zostały i dokłada kolejną cyfrę. Wskazując kolejne cyfry mówi: było  8 zabraliśmy(odjęliśmy) 2 to zostało 6.

Mówimy dziecku, że w matematyce, gdy chcemy dowiedzieć się, ile czegoś zostało to używamy znaku „­-” czyli odjąć.

Prezentacja znaku – (odejmowania).

Dzieci powinny pamiętać, że przy podawaniu wyniku posługujemy się znakiem „=” czyli równa się.

Dziecko wyszukuje w klaserze znak „-” i „=” i wstawia je między cyframi 8  2  6

Tworzy zapis: 8-2=6 i czyta 8 odjąć 2 równa się 6. Odpowiada:  Zostało 6 babeczek.

Zadanie 3

Ola chciała przygotować niespodziankę dla mamy. Postanowiła, że zrobi obrazek. Miała 8 serduszek, ale wykorzystała tylko 4. Ile serduszek zostało Oli? Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 8 – 4 = 4.

Dziecko czyta: 8 odjąć 4 równa się 4 i odpowiada. Oli zostały 4 serduszka.

Zadanie 4

Ola postanowiła zrobić obrazek również dla taty. Miała 9 kolorowych wstążek, a wykorzystała 6. Ile wstążek zostało Oli?

Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 9 – 6 = 3.

Dziecko czyta: 9 odjąć 6 równa się 3 i odpowiada. Oli zostały 3 wstążki.

2. Wykonywanie ćwiczenia 1 w KP5, s. 20.

3. Próba samodzielnego układania zadań z treścią.

Dzieci samodzielnie lub z pomocą układają zadania z treścią i działania na odejmowanie.

4. Zabawa ruchowa „Kolorowe kwiaty”. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał dzieci kucają, powoli wstają i unoszą ręce do góry.

5. Wykonywanie ćwiczeń 2, 3 w KP5, s. 20–21.

6. Karta pracy – utrwalenie odejmowania.

Karta – odejmowanie

7. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem piłki.

Swobodne zabawy z piłką.

Dziecko podrzuca piłkę, łapie, odbija od podłogi – obiema rękami: raz jedną, raz drugą ręką.

„Odwróć się i złap” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dz. kładzie piłkę na głowie, następnie na hasło : Puść i złap” -puszcza piłkę za plecami, odwraca sie i szybko ją łapie.

„Piesek bawi się piłką”- zabawa z czworakowaniem

Dz. chodzi na czworakach i prowadzi piłkę czołem. Podczas czworakowania ma całe dłonie ułożone na podłodze, kolana trzyma pod brzuchem.

„Toczenie piłki” – ćwiczenie stóp.

Dz. opiera stopę na piłce. Toczy piłkę do przodu raz jedną raz drugą stopą.

„Tocz piłkę przed sobą”- ćwiczenie tułowia.

Dz. stoi w rozkroku, piłka leży na podłodze. Wykonuje skłon w przód, kolana ma proste, toczy piłkę z ręki do ręki szerokim ruchem.

„Rzuć i złap”- zabawa bieżna.

Dz. biegnie z piłką trzymając oburącz. Zatrzymuje się, podrzuca piłkę w górę i próbuje ją  złapać

„Skacz razem z piłką” – zabawa z elementem podskoku.

Dz. obija piłkę i skacze tak długo jak odbija się piłka.