- Ćwiczenia poranne
• Kto jest wyższy a kto niższy ?- rodzic mierzy wysokość ciała dzieci/dziecka i swojego za pomocą miarki zawieszonej na ścianie. W notesie zapisuje wzrost przy imionach.
Rodzic stwierdza że jest wyższy od dziecka, ale co się stanie, kiedy przyklęknie na kolano – Czy nadal jest wyższy?
Dziecko wyszukuje w otoczeniu przedmioty wyższe i niższe od siebie.
• Co jest wyższe ode mnie? – dziecko szuka rzeczy wyższych i staje obok.
• Co jest niższe ode mnie? – dziecko szuka i staje obok rzeczy niższych.
• Zabawy matematyczne:
– Dziecko otrzymuje 2 paski papieru, sprawdza czy są takie samej długości. Następnie układa je przed sobą jeden na drugim. Z jednego paska robi harmonijkę i kładzie nad paskiem. Czy te paski nadal są takiej samej długości? Sprawdzamy przez rozciągnięcie harmonijki.
– Dziecko otrzymuje 2 sznurki. Sprawdza ich długość, gdyż muszą być takie same. Z jednego sznurka robi kokardkę. Czy te sznurki są nadal takiej samej długości? Sprawdzamy poprzez rozwiązanie kokardki.
– To samo robimy z plasteliną (2 wężyki, jeden zwijamy, potem rozwijamy).
Rodzic podaje dziecku np. skakankę i zastanawia się jaka jest jej długość. Proponuje zmierzyć ją za pomocą kroków – pierwszy mierzy rodzic, potem dziecko. Wysuwanie wniosków – dlaczego tak się dzieje, że kroków rodzica jest mniej, a dziecka więcej. Mierzenie skakanki za pomocą stóp.
• Rodzic pokazuje różnego rodzaju miary – taśma krawiecka (kto jej używa?), miarki stolarskiej (kto jej używa, do czego służy?), linijki. Wszystko to służy do mierzenia długości. Co mają wspólnego? Co się znajduje na każdym narzędziu do mierzenia długości?
Dziecko wybiera sobie narzędzie i mierzy co chce.
• Karta pracy
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=49