cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

2.06.2020  Podróż samolotem

1.  Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Samolot.
Bębenek.
Dziecko przy dźwiękach bębenka (można klaskać w dłonie)  maszeruje po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Samolot! próbuje stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladuje samolot przygotowujący się do startu. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu..

2.  Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej” Wakacyjne podróże”.

• Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.

Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.
Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.
Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety
. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę!
Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata – lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.
Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.
Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Książka (s. 76–77)
Rodzic zadaje pytania:
− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
R. prosi, aby dzieci opowiedziały, jak wygląda Fontanna Pszczół. Następnie kontynuuje rozmowę z dziećmi na temat opowiadania.
− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

***Jeśli dziecko ma problem z płynnym opowiadaniem, R. może je wspierać, zadając dodatkowe pytania.

• Zabawy z globusem.
Globus.
R. pokazuje dziecku globus. Wyjaśnia, co on przedstawia. Dziecko opisuje jego wygląd, wymienia kolory, których jest na nim najwięcej.  R. zwraca uwagę na kolor niebieski. Informuje, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dziecko  kręci globusem i wskazuje na mapie dowolne miejsce. R. odczytuje jego nazwę, dzieli ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.

3.  Moje wymarzone wakacje – malowanie na podkładzie z gazy.

• Zapoznanie z tematem pracy.
R. proponuje dziecku wykonanie pracy plastycznej na temat – Moje wymarzone wakacje. Zapoznaje dziecko z nową techniką – malowania na gazie. Prosi, aby dziecko namalowało miejsce, do którego najchętniej pojechałyby podczas wakacji.

• Samodzielne wykonanie prac przez dzieci.
Dla dziecka kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzel, gaza opatrunkowa.
Kartkę z bloku technicznego dziecko pokrywa klejem. Na całej powierzchni kartki przykleja gazę. Na tak przygotowanym podłożu maluje farbami plakatowymi na temat Moje wymarzone wakacje.

• Opowiadanie o swoich wymarzonych wakacjach.
Dziecko wskazuje własną pracę i opowiada o tym, co ona przedstawia.

4. Zabawy konstrukcyjne – Na lotnisku.
Klocki.
R. zachęca dziecko do zabawy tematycznej Na lotnisku. Dziecko buduje z różnego rodzaju klocków samoloty. Nadaje im nazwy i uzasadnia, dlaczego właśnie tak chcą je nazwać. Następnie buduje z klocków hangary (garaże) dla samolotów. Dalszą część zabawy wymyśla samodzielnie.