cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

H jak hamak – zajęcie z zakresu wspomagania rozwoju mowy

Temat zajęć : H jak hamak – zajęcie z zakresu wspomagania rozwoju mowy 

Cele:

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
– stworzenie do swobodnego wypowiadania się na dany temat
– poznanie obrazu graficznego litery H
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
– wzbogacanie wiedzy przyrodniczej.

1. Zabawa powitalna „Wspólna zabawna historia”. Rodzic zapowiada wspólne stworzenie zabawnego opowiadania. Rodzic zaczyna. Manipulując kukiełką Trampolinkiem, mówi np: Wczoraj na spacerze spotkałam małego skrzata. Dziecko dodaje wymyśloną przez siebie część historii.  Całość na końcu podsumowuje rodzic.

1 b) Utrwalenie słów piosenki miesiąca “ Wszystkie dzieci nasze są” M. Jeżowskiej ( dostępna na YouTube).

2. Zabawa ruchowa „Hej, hop!”. Rozkładamy na podłodze kilka wstążek. Każda z nich jest rozłożona – tworzy linię. Dzieci biegają swobodnie między wstążkami. Na sygnał: hej hop! dzieci przeskakują obunóż przez najbliżej położoną linię, po czym wracają do biegu.

3. Wysłuchanie wiersza .  A. Kolankowskiej „Na huśtawce” .

Hania, Henio, Honorata,
jako że początek lata,
na huśtawce się huśtają
i tak się przekomarzają:
Henio leci na Hawaje,
para dziewczyn tu zostaje.
Henio wciąż o wyspach mówi chociaż wątki ciągle gubi.
– Hipopotam? – coś Ty Heniu?
Hieny też nie spotkasz w cieniu!
– Co najwyżej to homara,
Niewątpliwie też komara.
– Zobaczycie Wy dziewczyny,
jakie mieć będziecie miny,
gdy przywiozę Wam z wakacji
zdjęcie moje wśród… akacji!
– A nie pośród palm kolego?
– Może, może…. I co z tego?
Na hamaku będę leżał…
Nikt Heniowi nie dowierzał:
– Nie oszukuj Heniu nas!
Gdzie Ty spędzisz letni czas?
– Dobrze… niech się każdy dowie:
u mej babci w Hrubieszowie.

 Pytania do wiersza:

  • Kto się huśta na huśtawce?
  • O czym rozmawiają dzieci?
  • Co to są Hawaje?
  • O jakich zwierzętach mówią dzieci?
  • Czy Henio zobaczy hienę i hipopotama?
  • Jakie zwierzęta może spotkać chłopiec?
  • Czy dziewczynki wierzą Heniowi?
  • Gdzie tak naprawdę spędzi wakacje Henio?

 

5. Rodzic prezentuje dziecku wielką literę drukowaną H. Rozdajemy dzieciom po 5 patyczków. Dziecko układa z nich literę H.
6. Dzielenie na sylaby. Dzieci wyklaskują, dzieląc na sylaby, nazwy zwierząt, jakie pojawiły się w tekście: hipopotam, hiena, homar, komar.
7. „Homar czy komar?”. Dzieci wyjaśniają różnicę między zwierzętami. Następnie wymieniają kolejne głoski (litery) w słowach homar i komar. Zwracają uwagę na to, że słowa te różnią się jedną głoską (literą).
8. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s.40) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, rysowanie litery palcem na kartce i w powietrzu.
9. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s.41) – wyszukiwanie i kolorowanie elementów, których nazwy rozpoczynają się głoską h (hipopotam, hak, hulajnoga, harmonia, herbata, helikopter).