– poznanie zapisu cyfrowego liczby 10,
– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
– posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
– rozwijanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych,
– rozwijanie sprawności ruchowej i fizycznej.
1. Tworzenie trzech zbiorów 10 –elementowych z obrazków motyli, pszczół i biedronek – przeliczanie elementów w zbiorach, poznanie zapisu cyfrowego liczby 10.
2. Zabawa „Biedronki” – prezentujemy dziecku 4 sylwety biedronek z różna liczba kropek, dziecko liczy kropki i określa, która biedronka ma najwięcej, a która najmniej, a następnie układa biedronki w kolejności według malejącej liczby kropek.
3. Ślimaki i dżdżownice – układanie sylwet ślimaków od największego do najmniejszego, zaś dżdżownic odwrotnie od najkrótszej, do najdłuższej.
4. Układanie zadań tekstowych ( z wykorzystaniem przygotowanych sylwet) np. Na kwiatku usiadły 4 pszczoły, po chwili 2 odleciały. Ile pszczółek zostało na kwiatku?
– analizujemy z dzieckiem treść zadania i tworzymy zapis 4 – 2 = 2
5. Zabawa ruchowa „Bociany”– dziecko porusza się po pomieszczeniu przy muzyce lub przy akompaniamencie bębenka, naśladując chód bociana z wysokim unoszeniem nóg, na przerwę w muzyce staje na jednej nodze i rozkłada ręce na boki /stara się jak najdłużej utrzymać równowagę/.
6. Wykonanie ćwiczeń utrwalających cyfrę 10 – KP5 s. 52-53.
7. Zabawy gimnastyczne i ruchowe rodzica z dzieckiem (opracowane przez pedagoga i fizjoterapeutę Dorotę Świdurską ).
8. Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:
- Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
- Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
- Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
- Dmuchanie – podawanie do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie
- Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
- Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.
Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie
- Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
- Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy).
9. Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej
- Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
- Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki do siebie
- Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp, np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
- Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp,zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba
Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej
- Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
- Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
- Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10)
- Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).