cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

25.06.2020 Wakacje z uśmiechem

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne -Leniwa ósemka (według Paula Dennisona).

Kartka w formacie A3 z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym.

  1. proponuje dziecku wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dziecko na wodzi palcem po wzorze  raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami. Następnie kreśli po śladzie różnym kolorami kredek.
  2. Wycieczka do krainy życzliwości – zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.

Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.

Na piaszczystej plaży Zuzia zamek buduje.

Nagle Krzyś piłką rzuca i cały zamek psuje.

Potem szybko podbiega, piłkę z piachu wyjmuje,

a tym, że zamek zniszczył wcale się nie przejmuje.

Jednak mama to widzi, woła Krzysia do siebie.

– Czemu nie przeprosiłeś?

Wstyd mi Krzysiu za ciebie.

  • Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje pytania:

− Co robiła Zuzia na plaży?

 − Co zrobił Krzyś?

− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?

− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?

  • Rozmowa na temat uprzejmości.

Żółte koło wycięte z papieru, żółte prostokąty (na promyki słońca), flamaster.

  1. pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają  mieszkańcy. Układa przed dzieckiem żółte koło. Pyta, czy dziecko wie, jakie to słowa. Dziecko podają propozycje. R. zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Dziecko dokłada je do żółtego koła, tworząc słońce. R.wyjaśnia, że w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego.
  • Dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych.

Odtwarzacz CD, nagranie muzyki do marszu.

  1. zaprasza dzieci do spaceru po Krainie uprzejmości. Dziecko napotkaj po drodze różne sytuacje społeczne, o których opowiada rodzic. Zgodnie z panującymi tu zasadami muszą wiedzieć, jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji. R. przypomina, że te słowa to:proszę, dziękuję, przepraszam. R. włącza muzykę w rytmie marsza. Dziecko spaceruje, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się. R opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam np. dziecko dostaje od mamy lizaka, niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko, podaje książkę koledze. Dzieci uważnie słuchają i wypowiadają głośno odpowiednie słowo.
  2. Wakacje w górach – zajęcie plastyczne.

Obrazek lub zdjęcie przedstawiające góry.

  1. pyta: Gdzie dzieci spędzają wakacje? Po czym poznałeś, że to są góry? W jaki sposób turyści okazują sobie uprzejmość na górskich szlakach?
  • Praca plastyczna Wakacje w górach. Wyprawka, karta 28 (Motylki)

 klej, kredki, wata

Dzieci:

− przygotowują kartę  28 oraz kredki i klej

− kolorują niebo i łąkę przedstawione na karcie,

− wykonują niewielkie kulki z waty,

− wyklejają kulkami kształty owiec i baranków pasących się na górskiej łące.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu – Zabawy w piaskownicy – Poszukiwanie ukrytego skarbu.
  2. przed wyjściem na ogród zakopuje w piaskownicy np. małe plastikowe pudełko. Zadaniem dziecka jest jego odnalezienie.
  3. Utrwalenie zasad zachowania podczas posiłków – quiz na temat Wiem, jak zachować się przy stole.

Sylwety smutnych i wesołych buziek.

  1. daje dziecku sylwety uśmiechniętych i smutnych buzi. R. mówi różne zdania. Jeśli dziecko zgadza się z wypowiedzią, podnosi do góry uśmiechniętą buzię. Jeśli nie zgadza się, podnosi do góry smutną buzię.

Przykłady zdań:

− Przed każdym posiłkiem myję ręce.

− Ziemniaki jem łyżką.

− Po zjedzeniu obiadu mówię „dziękuję”.

− Mówię z pełną buzią.

− Obiad jem palcami.

− Uważam, aby nie rozlewać zupy.

− Kładę głowę na stole.