1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przeprawa.
Potrzebny będzie szeroki pas niebieskiej krepiny lub wstążki, krążki, woreczki lub poduszki.
Rodzic układa pośrodku pokoju szeroki pas niebieskiej krepiny – strumyk. Następnie na krepinie rozkłada krążki – kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie zamoczyć nóg.
Po przejściu na drugą stronę liczy kamienie, na których stanęło.
2.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
Rodzic zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
Rodzic z dzieckiem szuka sposobu oszczędzania wody np.:
− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
Światowy Dzień Wody (22 marca) to święto propagujące oszczędzanie wody. Obchody koncentrują się na poszukiwaniu naturalnych rozwiązań związanych z niedoborem wody na świecie.
4. Zabawy na świeżym powietrzu Jaka jest przyroda?
Można wykorzystać lupy, szkła powiększające.
Dziecko spaceruje z rodzicem po podwórku lub w okolicy swojego domu. Wspólnie obserwują stan czystości najbliższego środowiska, wykorzystując lupy i szkła powiększające. Rodzic zwraca uwagę dziecku na: – chodzenie po chodniku (nie po trawniku), – przydomowe ogródki i rosnące w nich rośliny, – znajdujące się przy drodze pojemniki na odpady i ich kolory, – czyste miejsca i zanieczyszczone miejsca, – miejsca dobre do zabaw i odpoczynku, – zachowanie ptaków i innych zwierząt. Rodzic wraz z dzieckiem zatrzymuje się w wybranych miejscach i rozmawia na temat możliwości chronienia przyrody. Dziecko dzieli się swoimi wrażeniami, szuka wspólnie z rodzicem odpowiedzi na pytanie: Jak możemy dbać o przyrodę?
5. Zabawa ruchowa Dbamy o przyrodę.
Potrzebne będzie nagranie skocznej melodii w żywym tempie.
Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonują czynność podaną przez rodzica, związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.