– wzbogacanie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane z teatrem: aktor, scenografia, scena itp.;
– rozwijanie umiejętności czytania;
– rozwijanie logicznego myślenia;
– doskonalenie umiejętności plastycznych,
-rozwijanie kreatywności i wyobraźni.
1.„Teatr” – zabawa słownikowa na podstawie wiersza
Teatr J. Koczanowska
Teatr to miejsce jest niezwykłe,
zaczarowana każda chwila,
kurtyna w górę się unosi
i przedstawienie rozpoczyna.
Na scenie dzieją się historie
wesołe, smutne, zagadkowe,
można do kraju baśni trafić
i poznać światy całkiem nowe.
Można się wzruszyć, rozweselić,
nauczyć wielu mądrych rzeczy,
uważnie patrzeć, pilnie słuchać,
ciekawym być i bardzo grzecznym.
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
Co to jest teatr? Po co chodzimy do teatru?
Kto z Was był w teatrze?
Co znajduje się w sali teatralnej? Kto pracuje w teatrze?
2.Rodzaje teatrów – zapoznanie dzieci z różnymi nazwami w zależności od rodzaju teatru – wypowiedzi dzieci na podstawie zdjęć.
Obejrzyj 3 zamieszczone poniżej zdjęcia, jaki rodzaj teatru przedstawiają? ( które zdjęcie przedstawia teatr lalek, na którym jest teatr cieni a na którym zdjęciu jest teatr żywego słowa?)
Rozmowa na temat skojarzeń z poszczególnymi rodzajami teatru.
3. Jak powstaje spektakl teatralny? – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
4. Porządkowanie wyrazów dotyczących kina i teatru.
Wskaż obrazek, który przedstawia teatr, a który obrazek przedstawia kino.
Przeczytaj wyrazy. Następnie zastanów się, które z nich pasują do kina, które do teatru a które pasują i do kina i do teatru. Czy wiesz, co znaczy dany wyraz?
widownia, scena, ekran, film, pacynka, kukiełka, scenografia, dekoracja, maska, aktor, spektakl, kulisy, kurtyna, parawan, kostium,
5. Analiza słuchowa wyrazów „kino”, „teatr”.
– podziel wyraz „kino” na sylaby, podziel wyraz „teatr” na sylaby,
– jaką głoskę słychać na początku wyrazu „kino”, „teatr”,
– jaką głoskę słychać na końcu wyrazu „kino”, „teatr”,
– wymień wszystkie głoski w tych wyrazach,
– jeśli masz możliwość ułóż z liter te wyrazy a jeśli nie, spróbuj napisać na kartce wyraz „kino”, „teatr.
6.Zasady zachowania w teatrze
Przypomnij sobie zasady kulturalnego zachowania się w kinie.
Czy te same zasady mogą odnoszą się do zachowania w teatrze? Co jeszcze można dodać
(np. oklaski na koniec przedstawienia, zakaz jedzenia i picia oraz używania telefonów komórkowych).
7. Zabawa ruchowa „Zaczarowane postacie” – odgrywanie roli na umówiony znak (np. nauczyciel, drwal, tancerz, niedźwiedź, piosenkarka) – próba wcielenia się w daną postać wykorzystując charakterystyczne cechy zachowania, pozę.
8. Praca z KP4.9 – porządkowanie zdarzeń w historyjce obrazkowej, ćwiczenia w czytaniu, budowanie wypowiedzi, wycinanie i naklejanie.
9.Praca z CziP64 – dobieranie podpisów do obrazków, różnicowanie pojęć kino, teatr, wyszukiwanie wskazanych wyrazów w tekście.
10. „Teatralne inspiracje”
Dziś mamy dla Was dwie prace do wyboru
- „Teatralna scenografia” – malowanie kredkami pastelowymi (lub innymi). Przypomnijcie sobie , co oznacza scenografia (plastyczna oprawa sztuki: dekoracje, kostiumy, oświetlenie). Waszym zadaniem jest namalować scenografię (czyli to, jak mają wyglądać scena i aktorzy) do wybranej przez siebie bajki lub
- „ Scena teatralna”- praca przestrzenna. Do wykonania tej pracy będą wam potrzebne następujące materiały: pokrywka z pudełka po butach, czerwona (lub inna) bibuła, klej, kartka biała i kolorowa oraz kredki. Poproś kogoś dorosłego o wycięcie „okienka” w pokrywce. Następnie z bibuły wytnij i przyklej od wewnętrznej strony pokrywki kurtynę. Na kartce narysuj dowolną scenę z wybranej bajki i przyklej do pokrywki także od wewnętrznej strony. Teraz z kolorowej kartki narysuj i wytnij dach sceny oraz zrób napis: TEATR. Gotowe! Przykłady, jak wykonać scenę teatralną znajdują się na końcu scenariusza.
Na Wasze prace czekamy jak zwykle pod adresem mailowym: przedszkole14grupa5@wp.pl
10.A teraz czas na odpoczynek. Zapraszam chętne dzieci na program z serii Budzik pt. „Idziemy do teatru”.
https://vod.tvp.pl/video/budzik,idziemy-do-teatru,18811003
Miłego oglądania 🙂