cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Jestem przyjacielem przyrody 16.04

1.Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Podaj nazwę”

Potrzebne będą: obrazki przyrody – zwierząt, roślin, słońca, chmury, skały, woda itp. (te elementy można też obserwować bez obrazków, w naturze – w domu lub przez okno). 

Rodzic wypowiada sylabami nazwę elementu przyrody.

Dziecko wypowiada tę nazwę jako całe słowo i pokazuje to na obrazku lub w otoczeniu.

Np.

Rodzic: tra-wa,   o-wa-dy,  drze-wa,   chmu-ra…

Dziecko: trawa,   owady,     drzewa,    chmury…

2.Zapoznanie z wierszem I. Salach „Wszędzie czysto”

Czysty dom i czysty ogród,

w lesie czysto, w polu też.

Czysta rzeka i jezioro,

samo zdrowie – wierz mi, wierz.

Brudu nie chce widzieć wcale

ani morze, ani niebo.

Taką cichą mam nadzieję,

nie wiecie dlaczego?

Bo od kogo to zależy,

aby czysty był nasz świat?

By ptak śpiewał, strumyk szemrał,

by w ogrodzie zakwitł kwiat?

Rozmowa po wysłuchaniu wiersza – pytania:

  • W jakich miejscach wymienionych w wierszu jest czysto?
  • Od kogo zależy czystość świata?
  • Jak wygląda świat, kiedy jest czysty?

Improwizacja muzyczno ruchowa do piosenki pt. „Najpierw skłon”

3.Zabawa dydaktyczna „Wiem, jak dbać o przyrodę”

Potrzebne będą: kredki, koło wielkości małego talerzyka wycięte z tektury lub kartki technicznej.

Rodzic czyta zdania, dziecko, jeśli się z tym zgadza, rysuje na brzegu koła kolorową kropkę (te kropki stworzą ramkę do obrazka).

Przykłady zdań:

  • Oszczędzamy wodę.
  • Wrzucamy śmieci do kosza.
  • Segregujemy śmieci, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
  • Sadzimy drzewa i kwiaty.
  • Nie depczemy roślin.
  • Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
  • Nie łamiemy gałęzi.

( Dziecko również może wymyślać swoje zdania o ochronie przyrody, żeby było dużo kropek tworzących ramkę.)

4.Order Przyjaciela Przyrody

Potrzebne będą: koło z poprzedniego zadania, wstążeczka do zawieszenia orderu na szyi.

Rodzic robi na kole z wykropkowaną ramką napis PRZYJACIEL PRZYRODY oraz otworek do przeciągnięcia wstążeczki.

Dziecko po drugiej stronie koła (orderu) rysuje kredkami wybrane elementy przyrody, np. rośliny, zwierzęta, słońce, chmury itp. (rodzic może pomagać).

Rodzic gratuluje, chwaląc za znajomość zasad ochrony przyrody i zawiesza dziecku  na szyi order PRZYJACIEL PRZYRODY.