W maju zakończyliśmy trwającą 6 miesięcy innowację pedagogiczną “Mali badacze -eksperymenty i doświadczenia w przedszkolu”. Działania innowacyjne polegały na wprowadzeniu nowoczesnych metod zabawowych twórczych w przedszkolu z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania i przeżywania. Głównym celem innowacji było rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych. Innowacja realizowana była z dziećmi 4 letnimi z gr VII. Zrealizowane eksperymenty
-Czego nie lubią balony?
-Samorosnące balony
-Wulkan
-Wędrująca woda
-Zaczarowane szklanki
-Hodowla rzeżuchy
-Mieszanie kolorów
-Tęcza z cukierków
-Barwienie soli
-Uciekający pieprz
-Kwiaty zmieniające kolor
-Woda i monety
-Zimowe bańki
-Elektryzowanie się przedmiotów
Pozytywne efekty jakie przyniosły działania innowacyjne dla dzieci to
- Nabycie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy;
- Umiejętność przeprowadzania prostych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów według instrukcji;
- Rozwinięcie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych;
- Rozwinięcie umiejętności wyciągania wniosków na podstawie obserwacji;
- Rozwinięcie zainteresowań przyrodniczych;
- Poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań badawczych;
- Rozwój kreatywnego myślenia