cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU

ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU

DLA DZIECI Z WADAMI KOŃCZYN DOLNYCH

(płaskostopie, stopy płasko – koślawe, kolana koślawe)

  1. Chód we wspięciu na palcach.

  2. Chód na piętach.

  3. Chód na zewnętrznych krawędziach stóp.

  4. Chód gąsienicą – przesuwanie się do przodu i do tyłu z silnym podkurczaniem i prostowaniem palców stóp.

  5. Fontanna. Siad na brzegu krzesła z odchyleniem tułowia w tył i wyprostowanymi

kolanami – szybkie, naprzemienne uderzanie palcami stóp o podłogę.

  1. Chód we wspięciu krzyżując stopy jedna przed drugą.

  2. Chód kruka – przysiad, chwyt rękami za nogi powyżej pięt i chód w tej pozycji w różnych kierunkach.

  3. Siad prosty – dziecko na zmianę „drapie” jedną stopę palcami stopy drugiej.

  4. Przysiad z wysokim unoszeniem pięt, ręce wsparte o ścianę lub podane współćwiczącemu.

  5. W staniu, w siadzie skulnym podpartym – chwytanie palcami stopy woreczka i podnoszenie w górę.

  6. Chód w różnych kierunkach trzymając woreczek każdą stopą.

  7. W staniu chwytanie woreczka palcami stopy z ziemi i przekazywanie do rąk z przodu,

z tyłu.

13.W staniu chwyt woreczka palcami stopy i rzut do określonego celu, np. do pudełka.

14.W staniu zakładanie na krzesełko i zdejmowanie woreczka palcami jednej i drugiej

stopy.

15. Leżenie tyłem, nogi ustawione skulnie. Chwyt woreczka palcami stopy jednej nogi

i przełożenie go przez kolano drugiej.

16. Siad skulny podparty lub siad na ławce czy krzesełku. Toczenie piłki dolną częścią

stopy w przód i do siebie, na zmianę prawą i lewą nogą. Można również ćwiczyć

stawiając obie stopy na piłce.

17. Siad skulny podparty lub leżenie tyłem. Kolana rozchylone na zewnątrz, stopy

obejmują piłkę i całymi podeszwami przylegają do wypukłej części piłki.

Obracanie piłki stopami.

18. Wsadzie skulnym podpartym, piłka między stopami- rzut piłki w górę stopami i

chwyt rękami.

19. Leżenie tyłem. Objąć piłkę stopami i przenieś ją nad głowę.

20. W siadzie skulnym podpartym, w siadzie na ławce lub w staniu – chwytanie szarfy

(wstążki, chustki) palcami stopy, na zmianę, jedną i drugą nogą, podnoszenie

w górę i potrząsanie szarfą.

21. W siadzie skulnym podpartym, w siadzie na ławce lub staniu – zbieranie palcami

stóp rozciągniętej szarfy (fastrygowanie, szycie).

22. W siadzie skulnym podpartym lub w staniu chwytać palcami jednej i drugiej stopy

i podnosić drobne przybory : kulkę papieru, ołówek, kasztan, guzik itp.

23. Zawieszanie i zdejmowanie szarfy, chusteczki z linki zawieszonej pomiędzy

dwoma krzesełkami.

24. Rysowanie ołówkiem włożonym między palce stóp (na kartce).

25. W siadzie płaskim podpartym wykonanie wszystkich możliwych ruchów w stawie

skokowym.

Przykładowe zabawy stosowane dla prawidłowego rozwoju stóp i kolan:

Pomoce: klocki, pojemniki, kapsle, kasztany, korale, woreczki, gazety, szarfy, ławeczka.

Żuraw”

Dzieci chodzą po sali z wysoko unoszonymi kolanami i maksymalnie zgiętymi stopami

( obciągniętymi stopami), naśladują polujące żurawie.

Granie na bębenku”

Dzieci siedzą w siadzie ugiętym ze stopami opartymi o podłogę. Na hasło „gramy” podnoszą pięty do góry (zginają podeszwowo stopy) i, uderzając lekko palcami, naśladują granie na bębenku.

Zbuduj zamek z klocków”

Dzieci siedzą w siadzie ugiętym, zadaniem dziecka jest zbudowanie za pomocą stóp dowolnego zamku z leżących obok rozrzuconych klocków. Można określić czas trwania

-podczas trwania piosenki, której akurat się uczymy.

Bicie brawa stopami”

Leżenie na plecach, ręce odsunięte w bok, dzieci unoszą ugięte nogi i rozchylają na boki kolana, stopy zwracają podeszwami do siebie i „biją brawa”

Odkurzacze”

Dzieci naśladują robienie porządków. Odkurzaczem, czyli palcami stóp zbierają rzeczy leżące obok nich (mogą to być kapsle, kasztany, korale, woreczki, klocki, maskotki) każde do innego pojemnika.

Mycie się”

Uczestnicy zabawy „po ciężkiej pracy” – dbając o higienę, przystępują do mycia całego ciała za pomocą stóp (stopy to mydło).

Wycieranie się po myciu”

Dzieci po dokładnym umyciu się, przystępują do wycierania, używając stóp jako ręcznika. Następnie zmiana nóg.

Chód baletnicy”

Dzieci maszerują po sali z maksymalnie zgiętymi podeszwowo stopami. Palce jako pierwsze dotykają podłogi.

Czytanie gazety”

Dzieci siedzą na ławeczce, przed nimi leży rozłożona gazeta. Na znak prowadzącego starają się rozłożyć, a następnie złożyć gazetę palcami stóp.

Rozrywanie gazety”

Dzieci siedzą na ławeczce, przed nimi leży gazeta, zadaniem dzieci jest porozrywać gazetę na kawałki palcami stóp.

Zbieranie śmieci”

Dzieci chodzą po sali i zbierają palcami stóp wszystkie leżące kawałki gazety i wrzucają je do wcześniej przygotowanego pudełka.

Chorągiewki”

Dzieci siedzą w siadzie podpartym, palcami stopy chwytają szarfę i kładą się na plecach. Nie poruszając szarfy unoszą wysoko nogę i machają nią jak chorągiewką. Można robić zmiany: prawa, lewa noga. Można ćwiczyć równocześnie obie nogi.

Schowaj szarfę”

Dzieci siedzą w siadzie podpartym, przed nimi leży szarfa, palcami stóp chwytają szarfę i podciągają kawałek pod podeszwę, następnie chwytają kolejny kawałek i robią to tak długo, aż zostanie „połknięta”. Pięt nie wolno w tym czasie odrywać od podłogi , ani też ich przesuwać!.

WSZYSTKIE ĆWICZENIA WYKONUJEMY BOSO!!