Temat zajęć : Czystość rąk
- Zabawa powitalna na melodię piosenki: „Panie Janie” .Dziecko śpiewa piosenkę wraz z domownikami.
„Czyste ręce, czyste ręce dzisiaj mam, dzisiaj mam
tobie Mamo(…….) rączkę, tobie Tato (….) rączkę, swoją dam, swoją dam!”
2. Zagadki wprowadzające do tematu dzisiejszych zajęć.
- Kolorowe i pachnące, do mycia rąk służące (mydło
- W umywalce lub w wannie umyje cię ona starannie (woda)
- Wanna służy do kąpania, a on do wycierania ( ręcznik)
- Może być duża może być mała, ale do mycia jest doskonała ( umywalka)
- W niej się wykąpiesz, umyjesz ręce. Gdzie Ty to zrobisz ? W swojej… (łazience)
3.Łapson i mycie rąk. Czytanie opowiadanie przez rodzica. ( Tekst opowiadania załączam na samym dole w załącznikach)
Omówienie treści opowiadania.
4. MYDŁOMEN – “Mam mydłomena i nie zawaham się go użyć”. Stworzenie przez dziecko postaci mydłomena.
Przygotowujemy dla dziecka materiały do wyboru: róże kostki mydła, skrawki materiału w różnych kolorach, kółka papierowe, mazaki, klej.
Dziecko projektuje swojego Mydłomena. Mydłomen będzie przypominać dziecku o myciu rąk.
4. Wiem, kiedy trzeba myć ręce. Dziecko z rodzicem tworzy plakat pokazujący, sytuacje w których należy myć ręce.
5.Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence „Mydło lubi zabawę”.
W trakcie trwania utworu dziecko swobodnie podskakuje. Na hasło rodzica :
- Mydło – kładzie się na podłogę
- Woda – podskakuje
- Ręcznik – turla się po podłodze
6. Myję ręce wzorowo, czyli praktyka czyni mistrza. Zapraszam do obejrzenia dwóch krótkich filmików na YouTube. Po obejrzeniu eksperymentów dziecko z rodzicem myją prawidłowo swoje ręce. Możecie również sami w domu wykonać poniższe eksperymenty.
https://www.youtube.com/watch?v=Bq1KULLFHvY
7.Wykonaj eksperyment ” Mydło lubi, kiedy woda jest gorąca”
Rodzic przygotowuje dwie miski z ciepłą i zimną wodą. Dziecko otrzymuje łyżkę oraz pokrojone na drobne kawałki mydło. Wsypują do misek
pokrojone mydło, mieszają i obserwują, gdzie mydło rozpuści się szybciej : w wodzie zimnej, czy ciepłej. Podsumowaniem eksperymentu jest rozmowa z dzieckiem o tym, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie.
8. Jak brudzić ręce to tylko do zabawy . Dzieci otrzymują akcesoria potrzebne do wykonania piasku kinetycznego. Porcję piasku wkładamy do do dużego plastikowego pojemnika, które staje się piaskownicą. Dajemy dzieciom foremki i umawiamy się, że piasek mieszka tylko w piaskownicy. Po zabawie dzieci widzą, że ich ręce są brudne, więc koniecznie trzeba je dokładnie umyć.
Przykładowy przepis :
Podsumowanie zajęć. Rodzic przypomina dziecku następujące fakty:
- W trakcie zabawy i wielu innych aktywności, na naszych rękach gromadzi się bród.
- W brudzie żyją różne groźne organizmy: bakterie, wirusy, pasożyty.
- Z niektórymi poradzi sobie nasz organizm, inne mogą powodować choroby objawiające się np. bólem brzucha
- Brudne ręce mogą powodować zakażenie np. przeziębieniem, grypą.
- Ważne jest mycie rąk szczególnie podczas choroby.