1. „Jajko” – wiersz Jan Brzechwa
Proszę przeczytać dziecku wiersz oraz porozmawiać z dzieckiem na temat treści utworu.
„Jajko”
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry.
Prosi, błaga, namawia: – Bądź głupsze!
Lecz co można poradzić, kiedy się kto uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
– Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: – Chodź, to cię wysiedzę.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: – Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.
A jajko na to najbezczelniej:
– Na ulicy nie ma patelni.
Kura mówi: – Ostrożnie! To gorąca woda!
A jajko na to: – Zimna woda. – Szkoda!
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo
Rozmowa na temat wiersza:
-Jak zachowywało się jajko?
– Dlaczego jajko uciekało od kury?
– Jak jajko reagowało na uwagi dorosłego?
– Jak zachowywała się kura?
– Co się stało z jajkiem?
– Czy z wiersza można wyciągnąć jakąś naukę dla nas?
2. Wprowadzenie litery „J” na podstawie wyrazu JAJKO
-na jaką głoskę rozpoczyna się wyraz jajko?
– podziel wyraz jajko na sylaby (jaj-ko), powiedz ile sylab ma ten wyraz (2 sylaby)
- – spróbuj określić czy „j,J” to samogłoska czy spółgłoska
3.“J jak…” – wymyśl jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od głoski J. Łatwe? To spróbuj teraz odszukać wyrazy, które mają głoskę J na końcu. (kij, maj, tramwaj…)
4.Napisz literę J,j palcem w powietrzu, na podłodze, na dywanie, na plecach mamy lub taty.
5.Ułóż z pomponików literę J małą i wielką. Możesz wykorzystać także guziki, wstążkę itp.
6.„Klockowe literki”- zabawa konstrukcyjna .Proszę za pomocą klocków ułożyć literkę j J.
6. „Połóż jajko”- zabawa dydaktyczna
Dzieci otrzymują jajko. Na polecenie rodzica odpowiednio kładą je: przed sobą, za sobą, z prawej, lewej strony, pomiędzy nogami, nad głową.
7.Zabawa Ciepło zimno pod hasłem : Szukamy jajka !
Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Przenieś jajko”
Potrzebujemy: 3 kolorowe kółka , 1 łyżka, 1 jajko ugotowane na twardo.
Rodzic wyznacza linię startu. Dziecko ustawia się w rzędzie przy linii startu z łyżką na której kładzie ugotowane jajko. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem między trzema kółkami i powrót do linii startu.
Zabawy badawcze z wykorzystaniem jajka – poznanie właściwości.
Obserwacja 1. Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka.
Dziecko ogląda i dotyka jajek (jedno ugotowane na twardo, drugie surowe), potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice.
Obserwacja 2. Kręcące się jajka.
Dziecko lub rodzic wprawia oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Próbuje znaleźć uzasadnienie. ( . Dziecko obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej- jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka).
Obserwacja 3. Co jajko ma w środku?
Rodzic lub dziecko z pomocą rodzica rozbija surowe jajko i przekłada je do miseczek. Oddziela żółtko od białka. Dziecko określa, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).
Tęskniliście? Mały Miś bardzo! Ale cóż to? Dlaczego ma tak długie uszy? Co trzyma w łapce? Książkę jak zawsze w jednej, a w drugiej??? Pisankę
Zbliża się bowiem Wielkanoc.
Przygotujcie z misiem Antosiem eksperyment jajeczny
Eksperyment: Jajko w occie
Zanurzcie jajko w occie i pozostawcie na 24 godziny. Po tym czasie, dziecko opisuje, co stało się z jakiem, co stało się ze skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?
INSTRUKCJA:
NA ZAKOŃCZENIE NASZYCH ZAJĘĆ PROPONUJĘ KARTY PRACY I KOLOROWANKĘ WIELKANOCNĄ Z MISIEM ANTOSIEM .
Wesołych i Zdrowych Świąt Wielkanocnych moi mili ! 🙂