Temat zajęć: Jak przygotować się do wakacji?
Cele :
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
- poznawanie i wskazywanie miejsc na mapie
- wzbudzanie ciekawości poznawczej
- kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
- wdrażanie do ubierania się odpowiednio do warunków i pogody
1. Wysłuchanie i omówienie wiersza „Czas wakacji”. Dzieci siedzą w półkolu. Zapraszamy do uważnego wysłuchania wiersza.
R. zaprasza do uważnego wysłuchania wiersza. Prosi, aby dzieci zapamiętały miejsca, do których wybierają się bohaterowie utworu.
Czas wakacji
[ 1 ] – Będzie przerwa od przedszkola! –
rzekła dzisiaj nasza Ola.
– Wolne całe dwa miesiące,
w których mocno grzeje słońce.
Czas wyjazdów, wolnych dni
i to bardzo odpowiada mi!
[ 2 ] Bo Ola lubi na wieś wyjeżdżać
i dziadka w niektórych pracach wyręczać.
[ 3 ] Michał z kolei dziadków ma w mieście
i tu zostaje, bo też jest świetnie.
Chodzi z dziadkami do kina, na lody,
na basen odkryty – tak dla ochłody.
[ 4 ] A kto nad polskie morze wybiera się?
To Franek, Kuba i Zuzie dwie!
[ 5 ] Ktoś mówił: – Na morzem często jest zła pogoda,
jest zimno, wiatr wieje… Gdzie tam przygoda?
[ 6 ] Lecz skąd! Gdy rzeczywiście zimno na dworze,
można przecież zwiedzać pomorze:
Muzeum Motyli* czy dom odwrócony…**
I parki wodne są z każdej strony.
[ 7 ] Antosia na to: – Ja w góry pojadę,
tam będę z tatą jeździła kładem.
[ 8 ] W górach to zwykle po górach się chodzi,
wjeżdża kolejką albo się schodzi.
[ 9 ] Góry, morze, miasto, wieś,
czy też inne miejsca gdzieś…
Bo czy dokądś wyjedziemy,
czy też w domu zostaniemy…
…Po wakacjach, dobrze wiemy,
wszystko sobie opowiemy.
2. Gdzie pojadę na wakacje?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Każdy ma możliwość wypowiedzenia się. Dzieci podająswoje propozycje wakacyjnych wyjazdów. Określają, co podoba im się najbardziej w planowaniu wakacji.
3. Zabawa z mapą Polski „W góry czy nad morze?”. R. przypomina, gdzie na mapie są góry. Dzieci określają kolory, jakimi zostały oznaczone. R. kieruje się do góry i wskazuje morze. Dzieci przesuwają palcem po mapie, sprawdzają odległości. Wraz z R. określają, czy jest to blisko czy daleko od ich miejsca zamieszkania.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 53) – rozwijanie logicznego myślenia poprzez wskazywanie rozwiązań w sytuacji
transportu publicznego (określanie zasad pierwszeństwa), przeliczanie osób, dorysowywanie brakującego elementu.