KOLORY JESIENI
1. Wysłuchanie wiersza „Idzie lasem Pani Jesień”.
Idzie lasem Pani Jesień
I maluje liście w lesie.
Te są żółte, te czerwone,
A te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
Lecą dzieciom wprost na głowę.
2. Rozmowa na temat wiersza i jesieni
– Kto szedł lasem?
– Co robiła Jesień?
– Na jakie kolory pomalowała liście?
– Jakie inne niż w wierszu kolory liści spotykamy w przyrodzie?
– Oglądanie jesiennych liści.
3. Dzielenie słów na sylaby (słowa związane z jesienią)
4. “Joga dla ślimaka” – zabawa ruchowa.
Dzieci-ślimaki chodzą na czworakach. Kiedy usłyszą muzykę relaksacyjną, udają, że są drzewami. Stają ze złączonymi nogami i stopami, dłonie mają złączone na wysokości klatki piersiowej, zginają lewą nogę w kolanie, lewą stopę opierają na wewnętrznej stronie prawego uda. Próbują utrzymać równowagę przez chwilę. Jeśli to możliwe, powoli wyciągają ręce do góry, mają wyprostowane łokcie. Gdy muzyka cichnie, naśladują ślimaki. Leżą na plecach, przerzucają nogi za głowę i wytrzymują kilka sekund w takiej pozycji.
5. “Taniec liści na wietrze” – ruch twórczy przy muzyce.
6. Tworzenie zbiorów liści wg koloru.
8. „Czary mary – czyli jak powstaje kolor pomarańczowy”. Dzieci wrzucają do przeźroczystego naczynia z wodą kawałki żółtej bibuły. Woda zabarwia się na żółto. Rodzic bierze bibułę czerwoną. Dzieci nazywają kolor bibuły. Mówią na jaki kolor czerwona bibuła powinna zabarwić wodę. Rodzic wymawia zaklęcie: ”Czary, mary”. Wrzuca kilka kawałków do wody. Powstaje kolor pomarańczowy. Rodzic wyjaśnia, że zmieszanie koloru żółtego i czerwonego daje kolor pomarańczowy. Dzieci same „czarują kolory wody” w innych naczyniach.
10. Praca plastyczna „Kolorowe drzewa” – stemplowanie opuszkami palców liści na drzewach.