- https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4 – wysłuchanie piosenki o Prawach Dzieci
Zapoznanie dzieci z prawami dziecka. Rodzic przechodzi do rozmowy o prawach . Pyta: Co to są prawa?
2.Moje prawa- Rodzic wyjaśnia, że wszystkie dzieci na całym świecie mają takie same prawa, tzn. że powinny być tak samo traktowane. Powstał nawet dokument, w którym te prawa zostały spisane- jest on bardzo ważny; powstał, ponieważ wszystkim zależy na dobru dziecka. Rodzic omawia z dzieckiem wybrane, najważniejsze prawa i zapisuje je ( również w sposób graficzny) na dużym arkuszu papieru np. prawo do miłości i szacunku, do prywatności, do radości, do niewiedzy, do niepowodzenia i łez, do zabawy i nauki, do wyrażania własnych myśli i uczuć, do przeciwstawiania się złu. Na koniec dziecko podpisuje się poprzez odbicie swojej dłoni.
3.Moje obowiązki- pogadanka. Rodzic wyjaśnia, że dzieci, tak jak wszyscy ludzie, oprócz praw mają obowiązki. Dziecko zastanawia się, jakie to obowiązki. Rodzic naprowadza je, pytając, o co zwykle proszą lub o czym przypominają rodzice, np. o posprzątaniu pokoju, o nakarmieniu psa, o myciu zębów, o pomoc w nakryciu di stołu, o kulturalnym zachowaniu wobec rówieśników i dorosłych.
Rodzice dla ułatwienia mogą zaprezentować ilustracje dotyczące praw dziecka umieszczone w plikach do pobrania
- Zabawa integracyjna „Mały człowiek”.
Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza:
Mały człowiek, duża sprawa. (dzieci przykucają, wstają i zataczają rękami koło)
Mały człowiek ma swe prawa. (dzieci rękami wskazują siebie)
Strzegąc praw tych należycie, (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie)
układamy dziecku życie. (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki).