Temat zajęć: Przyszło lato, co ty na to?
Cele :
- rozpoznawanie cech charakterystycznych dla nowej pory roku
- poznanie daty rozpoczęcia kalendarzowego lata ( dzień i miesiąc
- utrwalenie znajomości liter,
- określanie zmian zachodzących w przyrodzie,
- rozpoznawanie pór roku.
1. Rozmowy kierowane na temat czasu, w którym zaczyna się kolejna pora roku – lato. Wspólne przeglądanie kalendarza. Zaznaczanie (otaczanie kółkiem ) daty.
2. „Wiosna odchodzi, lato przychodzi” – układanie nazw pór roku (odchodzącej i nadchodzącej) z rozsypanki literowej. Rodzic na kartkach zapisuje nazwy pór roku, dzieci nazywają kolejne litery i czytają cale wyrazy: WIOSNA i LATO. Następnie samodzielnie układają z kartoników z literami te wyrazy oraz swoje imię.
3. „Prawda czy fałsz?” – określanie prawdziwości zdań. Dzieci siedzą na podłodze. Jeśli zgadzają się z przeczytanym stwierdzeniem, wstają; jeśli nie – pozostają na miejscu. Przykładowe zdania:
Latem świeci słońce.
Zimą opalamy się na plaży.
Latem kąpiemy się w morzu.
Wakacje rozpoczynają się jesienią.”
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI – dowolna zabawa ruchowo- muzyczna przy piosence ” Przyszło lato”
5. „Jak zmienia się krajobraz latem?” – obserwacja z okna pokoju. Dzieci wymieniają różnice pomiędzy porami roku. Dostrzegają, jak zmienia się przyroda i pogoda w najbliższym otoczeniu. Podają przykłady.4
6. Puzzle ” Jaka to pora roku ?” – Rodzic przygotowuje koperty z pociętymi obrazkami przedstawiającymi jedną z pór roku. Dziecko losuje kopertę i układa puzzle oraz nazywa porę roku, dzieląc wyraz na sylaby i wyróżniając głoskę w nagłosie i wygłosie.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s.47)