Temat zajęć: Świat owadów
Cele:
- kształtowanie empatycznego stosunku do świata zwierząt,
- poznanie różnych gatunków owadów,
- kształtowanie umiejętności opisywania,
- wzbogacanie i usystematyzowanie wiadomości o środowisku przyrodniczym.
1. „Świat owadów” – Rodzic prezentuje dziecku plansze z owadami i opowiadama o charakterystycznych cechach najpopularniejszych owadów.
2. Zabawa słowna „Co to za owad?”. Dziecko opisuje wybrany przez siebie owad. Uczestnicy odgadują jego nazwę.
3. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ucieczka przed osą”. Dzieci biegają wokół rozłożonych na podłodze obręczy. Na klaśnięcie, które oznacza niebezpieczeństwo (zbliżanie się roju os), dzieci wskakują do obręczy. Podwójne klaśnięcie oznacza, że osy odleciały i dzieci mogą wyjść ze swoich kryjówek.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 44) – utrwalenie wiadomości o owadach poprzez rozwiązywanie zagadek.
5. Zabawa plastyczna „Owady”. Rozdajemy dzieciom kartki z konturami owadów. Dzieci mają za zadanie wypełnić sylwety plasteliną.
6. „Owady na łące” – improwizacja ruchowa do wybranej muzyki.
7. Ćwiczenie słuchu fonemowego „Świat owadów”. Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi rozkładamy kartoniki z literami: M, W, O, P, K. Dzieci losują kartonik i podają nazwę owada, która rozpoczyna się daną literą (głoską) (np.: M- mucha, mrówka, motyl).