- .Wprowadzenie w temat zajęcia.Rozmowa z dziećmi nt. naszego miejsca we wszechświecie:
-Czy wiecie gdzie mieszkamy?
-Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?
-Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
– A gdzie znajduje się nasza planeta?
– Co to jest kosmos?- burza mózgów.
2.Oglądanie mapy Układu Słonecznego
Objaśnienie co przedstawia:
Przyjrzyjcie się planetom krążącym wokół Słońca – to Układ Słoneczny. Planety krążą wokół ogromnej gwiazdy – Słońca.
-Zachęcenie dziecka do zadawania pytań nt. innych obiektów znajdujących się na mapie.
-Omówienie różnicy między gwiazdą a planetą:
Gwiazda to takie ciało niebieskie, które ma w sobie tyle energii i światła, że emituje ją czyli wysyła oświetlając i ogrzewając krążące wokół tej gwiazdy planety. Czyli krótko mówiąc gwiazdy świecą światłem własnym, planety świecą światłem odbitym.
„ Wyklaszcz obrazki”- zabawa ruchowa.
Dz. maszeruje wg polecenia rodzica : gdy muzyka gra cicho, chodzą na placach, gdy głośno, na pietach. Na przerwę w muzyce, n-l unosi sylwetę : rakiety/kosmonauty/planet, a dzieci wyklaskują nazwę prezentowanego obiektu.
3. Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej – Trampolinek w kosmosie
Mknie Trampolinek w kosmos rakietą,
Żeby się z bliska przyjrzeć planetom.
Patrzy, jak krążą, krążą bez końca
Po swych orbitach wokoło Słońca
I po kolei nazwy wymienia:
Najpierw Merkury, Wenus i Ziemia,
Mars jest następny, za Marsem Jowisz
(wierzyć możecie Trampolinkowi)
I dalej Saturn, a za nim Uran,
Wreszcie na końcu mamy Neptuna!
Mknie Trampolinek, goni komety,
Kosmos podziwia z okien rakiety.
Zapas paliwa ma jeszcze spory,
Chętnie odwiedza więc gwiazdozbiory
I Niedźwiedzicom, Dużej i Małej,
zdjęcie za zdjęciem robi wspaniałe.
Kurs teraz nowy na Księżyc bierze
I już po chwili biega w kraterze,
a za nim łazik krok w krok się kręci,
bo na zabawę ma wielkie chęci.
Koniec zabawy, bo Ziemia wzywa!
Czy ta wyprawa była prawdziwa?
Pytania do wiersza:
- Czym Trampolinek wybrał się w podróż?
- Czemu chciał się przyjrzeć?
- Po czym krążą planety?
- Dookoła czego krążą planety?
- Jakie planety widział Trampolinek?
4.Zabawa muzyczna “Do rakiety” lub Zabawa z nagraniem Roboty i ufoludki.
Rodzic zaprasza dziecko w długą podróż kosmiczną. Zadaniem dzieci będzie rozpoznanie, jaki element podróży sugeruje muzyka, i wykonanie interpretacji ruchowej. Zabawa składa się z 4 części: Lot rakiety – Planeta robotów – Lot rakiety – Planeta ufoludków. W czasie lotu dz.biegają z dłońmi splecionymi nad głową (to czubek rakiety). Lądują na odgłos lądowania, powoli kucając. Na planecie robotów poruszają się w zautomatyzowany sposób (jak roboty). Na planecie ufoludków śpiewają po „ufoludzku” lub poruszają się dowolnym sposobem przy muzyce.
Odtwarzacz plików dźwiękowychKARTY PRACY