Dzień dobry, witamy się nowo poznaną piosenką Pora wstawać. (Śpiewamy na melodię Panie Janie.)
1.Posłuchajcie opowiadania o tym jak piesek i Trampolinek poszukiwali nocy.
Jak wiadomo po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc? I tak było zawsze. Ale mały pluszowy piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że nocy chce właśnie teraz. Takiej prawdziwej z księżycem i gwiazdami! Hej! Hop! – Zawołał rozbawiony Trampolinek, musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej. Nie będę czekał, hau, hau! Idę poszukać nocy. I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę. Zawołał do promieni słonecznych: promyki, promyki gdzie jest noc? Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte, Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się i zaszumiał po swojemu, bo myślał, że piesek żartuje i pomknął gdzieś daleko. Piesek poszedł dalej..Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpały się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej zabawie, a potem zapytał: szpaki, szpaczki czy wiecie gdzie jest noc? Nie wiemy, ale może powie ci sowa, bo ona bardzo lubi noc. Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.. Sowo, sowo, czy wiesz gdzie jest noc? Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu- wymądrzała się sowa na drugiej półkuli, Czy daleko hau, hau? Sowa uśmiechnęła się do pieska, daleko, daleko.Lepiej wracaj do przedszkola a noc sama się odnajdzie, Ja pierwszy ja odnajdę, upierał się piesek, polecę do niej samolotem, Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła ramionami.. Tylko zanim dotrzesz na miejsce tam będzie dzień. Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi. Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał dołek obok dołka, Reks zauważył pluszowego kuzyna i zaszczekał. Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze słońce świeci i wszystko widać. Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola. A tymczasem wokoło zaczęło robić się szaro. Kiedy piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek. Trampolinku, Trampolinku , widzisz jednak znalazłem noc i nie musze nigdzie lecieć. Hej! hop! Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.
2. Odpowiedzcie na pytania na temat treści:
– Czego szukał piesek?
– Kogo pytał o drogę?
– Jakie ptaki kąpały się w kałuży?
– Dlaczego sowa nie wierzyła, że piesek odnajdzie noc?
– Jak długo piesek szukał nocy?
3. Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa Słońce wstaje, słońce śpi.
Dzieci naśladują swoim ciałem słońce. Z pozycji na klęczkach wstają, ustawiają się wysoko na palcach na znak wschodzącego słońca. W tej pozycji zostają, dopóki nie usłyszą hasła- słońce zachodzi, wtedy się kulą.
4. Zabawa z dokańczaniem zdania Kiedy jest ciemno… np. idę spać, na niebie świeca gwiazdki.
5. Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i kontynuowania rytmu.
Rodzic rysuje na kartce wzór . Zadaniem dzieci jest przerysowanie go ołówkiem na kartce papieru i dokończenie sekwencji według podanego wzoru np.:
Można na początek narysować dziecku łatwiejszy wzór np. słońce, księżyc, słońce..
6. Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą? Czy zwierzęta śpią tylko w nocy? – Swobodne wypowiedzi dzieci na podany temat.
Wspólne ustalenie, które zwierzęta są aktywne w dzień (śpią w nocy), a które prowadzą nocny tryb życia( w dzień śpią) :
W nocy śpią np. : KURA, KROWA, WIEWIÓRKA
W dzień śpią np.: SOWA, ĆMA, NIETOPERZ, DZIK
Dzieci przyporządkowują obrazki ze zwierzętami do dwóch obręczy. W jednej znajdują się zwierzęta aktywne w dzień, a w drugiej – aktywne nocą. Proponuję również, aby dzieci podzieliły wszystkie wyrazy na sylaby. np KURA KU-RA oraz wyróżniły głoski w nagłosie i w wygłosie.
np . KURA – pierwsza głoska K, ostatnia głoska A
Nie zapominajcie o codziennej gimnastyce. W załączniku niżej propozycja gry 🙂
Wykonanie ćwiczenia w kartach pracy ćw. 1 str.56 . Po czym poznajesz, że jest dzień, a po czym, że jest noc? Kto w nocy nie śpi? Dokończ rysować ilustracje tak, aby ta z lewej przedstawiała dzień, a ta z prawej noc. Jeśli nie posiadasz kart pracy w domu lub drukarki stwórz samodzielnie na kartce powyższe ćwiczenie.