cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

W spiżarni (26.10.2020)

  1. „Rano na łące” – rozmowa o wierszu Mieczysławy Buczkówny.

“Rano na łące” Mieczysława Buczkówna

Słońce.
Na łące
Wszyscy pracują od samego ranka:
Pszczoła we wnętrzu rumianka
Odkurza żółty dywanik
Ze złotego pyłu,
Mrówki – ścieżkę oczyściły
Aż świeci każde ziarnko piasku.
Motyl – skrzydełkami
Otrzepuje krople rosy
Z koniczyny.
Osy – polerują listki jaskrów.
Aż oczy bolą od blasku!i

Rozmowa w oparciu o treść wiersza : Jaka pora roku jest przedstawiona w wierszu? Co się dzieje rano na łące? Co robią
poszczególne owady? Co się może dziać jesienią na łące? Dzieci dzielą nazwy zwierząt na sylaby, próbują wyróżnić pierwszą sylabę w słowach. Następnie omawiają wygląd zwierząt, naśladują ich ruchy i dźwięki, podają informacje na temat ich życia.

2.  Zabawa ruchowa “Duży skok, mały skok”

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

3. „Robimy przetwory” – słuchanie i rozmowa na temat tekstu Anny Onichimowskiej.

Robimy przetwory
Anna Onichimowska

Od rana dom Tomka zapełnił się miłymi gośćmi! Przyjechała babcia, a chwilę później przyszła Lenka ze swoją mamą. Będą robić przetwory na zimę. Z jabłek, gruszek i śliwek. Szkoda, że tatuś musiał dzisiaj pójść do pracy, mimo że to sobota.
– Popilnujecie mi Zosi? – poprosiła Lenka siostry chłopca, przekazując im wózek ze swoją ulubioną lalką. – Okropnie jest dzisiaj grymaśna.
Bliźniaczkom nie trzeba było powtarzać tego dwa razy. Porwały lalkę i pobiegły zapoznać ją ze swoimi. Tomek przyglądał się z ciekawością, jak babcia sprawnie przebiera jabłka do suszenia i na
mus.
– Będziemy mieć zimą jabłkowe chipsy i nadzienie do szarlotki! – powiedziała mama.
– Mogę w czymś pomóc? – spytał Tomek.
– Jasne! Posypujcie z Lenką cynamonem płatki jabłek, zanim wylądują w piekarniku.
– Możecie też z nami wyjmować pestki ze śliwek – zaproponowała mama Lenki, nacinając je nożykiem.
Usiedli wszyscy razem dookoła stołu. Za oknem wiał wiatr i padał deszcz, ale w kuchni było bardzo przytulnie, wesoło i pięknie pachniało. Powidłami ze śliwek, jabłkami i słodkim gruszkowym syropem.
– Kto umie policzyć słoiki z powidłami? – spytała babcia.
– My! – wykrzyknął Tomek razem z Lenką. – Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem! Osiem słoików!
– Ale mamy zdolne dzieci! – ucieszyły się mamy.
Ojej, co to? Co ta Mika ma w pysku?
– Zosia! – Lenka wykrzywiła buzię w podkówkę.
– Oddaj, Mika. To nie twoje. – Tomek delikatnie zabrał suczce lalkę. Trochę obślinioną, ale całą i zdrową.
– Biedna Zosia! – Lenka przytuliła szmacianą ulubienicę.
– Kto ma ochotę na pieczone jabłka? – spytała babcia, nadziewając kilka z nich resztką powideł.
Okazało się, że wszyscy. Lalka Zosia też.

Rodzic czyta opowiadanie i analizuje z dzieckiem jego treść: O kim jest opowiadanie?; Co robili bohaterowie tekstu? Rodzic rozpoczyna dyskusję na temat sposobów przygotowywania się ludzi do
zimy, w tym przechowywania produktów, takich jak owoce i warzywa; stawia pytania: Co zrobić, żeby przez zimę jeść owoce i warzywa?; Jakie znasz sposoby na przechowywanie darów jesieni?; Co to jest spiżarnia?; Do czego służy?; Kto może mieć spiżarnię?; Gdzie zwierzęta mają swoje spiżarnie?.

4. „Miś i spiżarnia” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Rodzic daje dziecku – misiowi woreczek gimnastyczny – dzbanek miodu, który dziecko kładzie sobie na plecach i w pozycji na czworakach przenosi z jednego miejsca wyznaczonego przez Rodzica na drugie. Zabawę można powtarzać tak, aby woreczek znajdował się za każdym razem gdzie indziej, np. tylko w jednej dłoni z ręką ugiętą w łokciu, na szyi, pod kolanem. Zamiast woreczka można użyć np. małego pluszaka.

5. Zabawa ruchowa z chusteczką szyfonową mamy , chusteczką papierową /  kto, co czym w domu dysponuje /

Dziecko powtarza ruchy za rodzicem:

– macha chusteczką przed sobą, za sobą, puszcza ją na podłogę i podnosi;

Porusza wysoko chustką nad głową , a następnie nisko nad podłogą;

– umieszcza chustkę na głowie, wykonuje skłon i patrzy, jak chustka opada, staje na chustce;

-kładzie chustkę obok siebie i wykonuje taniec wokół chustki.

6. Gra edukacyjna “W spiżarni” 

https://scholaris.pl/resources/run/id/49545

7. Kolorowanki jesienne do wyboru (można pobrać i wydrukować, pokolorować kredkami mazakami pomalować farbami albo ozdobić wg swojego pomysłu)

8. Karta pracy “Na półkach w spiżarni” 

Wycinamy i naklejamy przetwory w wybranych miejscach na półkach w spiżarni

9. Kotki i Dżem – bajka dla dzieci. Miłego oglądania 😃

https://www.youtube.com/watch?v=tnxdxp-St2I