Cele:
– poznanie cech baletu i opery;
-rozwijanie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej;
-rozwijanie umiejętności tanecznych; rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej;
-uwrażliwienie na piękno wyrazu baletu i opery
1 „Co to jest opera?” – rozmowa kierowana. Rodzic pokazuje dzieciom ilustrację z dowolnej opery. Następnie tłumaczy, że opera to taki rodzaj przestawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści. Na koniec rozmowy
rodzic może włączyć dzieciom fragment dowolnego libretta, gdzie śpiewają soliści i zespół
2.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
– Wiatr i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic daje dziecku chustki Na słowa rodzica.: wiatr – dzieci zaczynają biegać i wymachiwać chusteczkami nad głową, na hasło: deszcz – zakładają chustki na głowę i wykonują klęk podparty. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie
– Jak piękny kwiat” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Rodzic układa na podłodze kolorowe chustki. Dzieci-pszczółki poruszają się swobodnym biegiem w różnych kierunkach po pomieszczeniu ramionami naśladują ruch skrzydeł owadów. Na zapowiedź: Pszczółki na kwiatku – ćwiczący podbiegają
do ułożonych na podłodze chustek i wykonują klęk podparty. Uginają ręce w łokciach i zbliżają nos do podłogi, a następnie wracają do pozycji wyjściowej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
– „Kolorowe motyle” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymają kolorową chustkę nad głową (dwiema rękami za rogi). Wykonują skłony boczne tułowia, chustką naśladują latającego nad głową motyla. Po chwili robią skłony do przodu i do tyłu, nie odrywając pośladków od podłogi. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
– Złap motyla” – zabawa z elementem podskoku. Dzieci poruszają się w podskokach po pomieszczeniu Na słowa: Uważajcie, dzieci, motylek leci – wyrzucają energicznie chustki w górę, a następnie próbują złapać. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie
– „Co potrafi chusteczka?” – ćwiczenie rozwijające płynność ruchów. Dzieci pokazują, co potrafi chustka: latać – dzieci podrzucają chustkę wysoko do góry; krążyć – przekładają z ręki do ręki, z przodu i z tyłu; podskakiwać – dotykają jednym rogiem chustki do podłogi i energicznie podrywają ją do góry; rysować kółka – zataczają koła raz prawą, raz lewą ręką; tańczyć przy muzyce – tańczą, prezentując swój układ z chustką
– „Szkoła baletowa” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci w „szkole baletowej” mają do wykonania różne zadania, np. stanie na jednej nodze, szybki obrót, chodzenie po linie, chodzenie do przodu i do tyłu z chusteczką na głowie
3. „Nasze Jezioro Łabędzie” – improwizacja ruchowa do fragmentu muzyki z „Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Rodzic rozdaje dzieciom chusty i pokazuje, w jaki sposób poruszają się baletnice (lekko, na palcach, sylwetka wyprostowana). Następnie włącza melodię, a dzieci
zamieniają się w tancerzy baletu i próbują pokazać ruchem wszystkie emocje zawarte w utworze „Jezioro Łabędzie”