cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Klub Przyjaciół Przyrody (09.04.2021)

Cele:

poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne;

-nauka rozpoznawania pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania;

-uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby

1. „Co to jest przyroda?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem ilustracji. Rodzic. pokazuje
dzieciom dowolne ilustracje przedstawiające krajobraz niezmieniony przez człowieka, np. góry,
las, jeziora w różnych porach roku (na ilustracjach powinny być też zwierzęta). Dzieci opisują
ilustracje, wymieniając ich elementy. Po omówieniu obrazków Rodzic. mówi, że to wszystko, co opisywały, nazywamy przyrodą. 

2.Słuchanie wiersza A Frączek Pojemniki

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzików,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderów,
bilet do kina… wszystko z papieru

Trzy pojemniki w kolorach tęczy –
każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy
Już wiem! Rozumiem! Mówią:
„N I E Ł A D N I E
wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.

3.Rozmowa na temat segregacji śmieci

Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: O czym opowiada autorka wiersza? Co
to są śmieci? Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu? Co wrzucamy do żółtego
pojemnika? Co wrzucamy do zielonego pojemnika? Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika? Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?

4. Praca z książką Karta Pracy 29 – utrwalanie wiadomości na temat ochrony przyrody i działań proekologicznych. Dzieci skreślają rysunki przedstawiające niewłaściwe zachowania wobec przyrody i kolorują te, które obrazują zachowania proekologiczne.

5. Czy znasz dobre maniery?  –quiz dydaktyczny, podsumowanie zdobytych wiadomości.

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni?
Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy? Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś
podajemy? Czy wolno w lesie krzyczeć? Czy wolno rozmawiać w teatrze? Czy wolno bekać
przy stole? Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie,
szeleścić papierkami w kinie itp.
Na koniec zabawy Rodzic. gratuluje dzieciom tak wspaniałej znajomości dobrych zasad i proponuje zrobienie medalu

6.Medal za dobre maniery” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci dostają od rodziców białe wycięte z technicznego bloku  koło wielkości talerzyka oraz mniejsze  żółte koło  . Dzieci przyklejają koło żółte na koło białe. Na żółtym tle rysują kredką pastelową lub mazakiem oczy i uśmiech. Na białym brzegu naklejają ziarna kawy, makaron, małe pompony. Na dole białego koła przyklejają kilka krótkich pasków kolorowej bibuły. Po skończeniu medalu rodzic. robi dziurkę w talerzyku, a dziecko przewleka wąską wstążkę, sznurek.