1.Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Szczęsnej Burza na Mazurach
2. Rozmowa na temat zjawisk pogodowych na podstawie opowiadania i własnych doświadczeń dzieci. Rodzic zadaje pytania:
-Dokąd pojechała Ada z rodziną?
– Gdzie mieszkali?
– Co robili, gdy już się rozpakowali?
-Co zrobili dla swojego bezpieczeństwa przed wypłynięciem na jezioro?
-Co się stało, gdy byli na środku jeziora?
-Kto zapamiętał, co należy robić ,b y dowiedzieć się, czy burza jest daleko od nas?
-Czy udało im się bezpiecznie wrócić do przyczepy?
3.Rodzic przedstawia dzieciom zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy:
Poza domem”
-trzeba szybko wejść do najbliższego budynku( domu, sklepu,samochodu)
-nie wolno chować się pod drzewami
-nie wolno dotykać metalowych przedmiotów(słupów, ogrodzeń)
-w miejscu gdzie nie ma wysokich budynków, drzew, takim jak łąka trzeba ukucnąć
W domu:
-trzeba zamknąć drzwi i okna i bawić się z daleka od okien
-nie wolno rozmawiać prze telefon
4. „ Burza, wiatr i deszcz” – zabawa orientacyjno- porządkowa.
Dzieci biegaja w tempie podanym na tamburynie. Zatrzymują się i słuchają , jakie hasło poda rodzic. Na hasło burza – biegają do ściany i robią piorunochron, czyli dotykają palcami ściany. Na hasło deszcz – przykucają i opuszczają nisko głowy, a na hasło wiatr – stają w rozkroku i poruszają uniesionymi w górę rękami.
5. „ Burza” opowieść ruchowa.Rodzic opowiada historię , ilustrując ją ruchem, a dzieci go naśladują.
Jest piękny słoneczny dzień. Jesteśmy w lesie na polanie i bawimy się wesoło. (dzieci biegają w miejscu , podskakują obunóż , z nogi na nogę itp.)
Nagle zerwał się wiatr.( machają rękami w górze)
Zaczął padać deszcz. Deszczyk jest mały. (uderzają palcami o podłogę)
A teraz jest ulewa, pada jeszcze mocniej. (klaskają)
Ulewa zmienia się w burzę. (tupią nogami o podłogę)
6. Pokoloruj obrazek