Cele:
– poznanie pojęcia „teatr”;
-rozwijanie mowy;
1. W teatrze” – słuchanie wiersza
W teatrze
Marlena Szeląg
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
2. Rozmowa na temat teatru będą potrzebne ilustracje: maska teatralna, kostium, rekwizyty wykorzystywane w przedstawieniu teatralnym, scena, kurtyna, aktor, aktorka, sala teatralna, bilet, afisz teatralny
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał
wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (Rodzic rozmawia z dziećmi na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia
może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne? Kto z was był kiedyś w teatrze? Czy wam
się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?
3.Praca z książką K.P nr 26- – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie. Kolorowanie drugiej połowy maski tak, aby wyglądała jak pierwsza.
4. Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ