Temat: Z biegiem Wisły
1. Wysłuchanie piosenki
i swobodna inscenizacja ruchowa do niej.
2.Podróż po Polsce- zajęcia matematyczne
Zad 1.Zapoznanie z biegiem Wisły.
(Potrzebujemy mapę Polski lub jej zdjęcie.) Rodzic pokazuje mapę i w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Pyta: Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siadaja skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płynie łódką z biegiem Wisły.
Zad 2. W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby. ( potrzebujemy wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk dla rodzica., zielona krepina (pastwisko) oraz po 5 klocków dla dziecka.) Rodzic informuje, że dzieci dotarły do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdaje dzieciom po pięć klocków. Dzieci liczą owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazują liczbę na palcach, a następnie układają przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dzieci porównały liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziały, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dzieci płyną łódką w dalszą podróż.
Zad 3. W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.(potrzebujemy klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik.
Rodzic informuje, że dzieci dotarły do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dzieci widzą budynki różnej wysokości. Rodzic umieszcza przed dzieckiem kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dziećmi ustawia pojemnik z klockami. Dzieci biorą odpowiednią liczbę klocków i układają z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzą domów, tylko układają jeden obok drugiego. Wskazują wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkładają klocki na miejsce i płyną dalej.
Zad 4. W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów. (potrzebujemy wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze. Rodzic informuje, że dzieci dotarły do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dzieci pomogły w ich porządkowaniu. Dzieci umieszczają sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuują podróż łódką
Zad5. W Gdańsku. Liczenie statków na morzu.(potrzebujemy niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski. )Rodzic informuje, że dzieci dotarły do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dzieci liczą, ile statków pływa po morzu. Rodzic kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dzieci odpowiadają, ile statków pozostało itd.
3. Praca plastyczna mapa Polski. Na kartce z zaznaczonym konturem Polski, dziecko ma w odpowiednich miejscach zaznaczyć i namalować morze, góry, rzekę Wisłę i stolice Warszawę.